Încă de la începutul anului, un anunț surprinzător a tulburat prețul acțiunilor Dell. Intenția lui Michael Dell de a delista fostul lider al computerelor a stârnit rumoare și, desigur, numeroase comentarii în piață.
Ca majoritatea companiilor americane de succes din domeniul tehnologiei, Dell și-a început povestea prin 1984 într-un campus universitar unde Michael Dell asambla sisteme compatibile IBM PC. Ca și alți exponenți ai generației sale, Dell și-a abandonat studiile pentru a se concentra pe afacerea sa. Modul agresiv de abordare a pieței, standardizarea și eficiența au condus Dell către locul 1 în topul mondial al constructorilor.
Gloria însă nu a fost de durată deoarece explozia tabletelor și a device-urilor mobile au prins compania pe un picior greșit. Într-un interviu recent, Michael Dell recunoștea faptul că nu a crezut niciun moment că evoluția tabletelor va fi atât de spectaculoasă. O greșeală suficient de mare; unii ar considera-o capitală. În prezent Dell e pe locul trei la nivel mondial. Chiar dacă actuala poziție ar părea multora confortabilă, lucrurile nu stau așa. Cu vânzări desktop în picaj, cu o concurență puternică a pieței no-name, brandurile tradiționale se văd nu doar amenințate, ci de-a dreptul dinamitate. Practic putem spune că Michael Dell și ceilalți ca el se văd atacați cu aceleași arme pe care Michael le-a folosit în tinerețe. Problema e că nu sunt doar doi-trei atacatori, ci de o masă amorfă, ininteligibilă, de producători care apar și dispar peste noapte, responsabili cu un flux inepuizabil de produse, noutăți și inovații.
Pentru a câștiga acest război cumva inegal, Michael Dell are nevoie de o companie suficient de flexibilă astfel încât să fie capabilă să experimenteze noi abordări. Primii pași deja au fost făcuți în momentul în care site-ul Dell s-a convertit dintr-unul dedicat hardware-ului companiei într-unul orientat către soluții. Fără a greși, putem spune că Michael Dell încearcă replicarea modelului de succes al IBM. Există însă o problemă: pentru o companie listată, schimbarea radicală a modului de business, mersul pe sârmă și strategiile cu risc ridicat sunt practic imposibile. Acesta este principalul motiv pentru care Michael Dell dorește să-și delisteze compania.
Prețul răscumpărării este, cu siguranță unul mare, însă Michael pare a-și făcut temele. Încă sunt zvonuri referitoare la modalitatea de delistare. Se pare că tranzacția se va realiza prin intermediul unei noi entități care va achiziționa actuala companie. În afara acțiunilor pe care le deține în companie Michael Dell va mai aduce 700 milioane $. În tranzacție mai apar și cei de la Silver Lake Partners care vor investi peste un miliard de dolari și, surprinzător, Microsoft care va pune la bătaie încă 2 miliarde. Patru bănci vor ajuta cu restul necesar achiziției în totalitate a companiei.
Ce rezultă de-aici e lesne de înțeles. În primul rând, Michael Dell va putea să-și dezvolte compania în direcția pe care o dorește, imitând strategia IBM. Strategia sa constă în a migra de la vânzarea preponderentă a hardware-ului la vânzarea de putere de procesare, probabil cel mai hot business al momentului. Prezența Microsoft în tranzacție sugerează că firma lui Bill Gates nu vrea să mai rămână departe de producția de hardware. După cum se știe, succesul tabletei Surface a fost limitat și de capacitățile de producție. Parteneriatul strategic cu un Dell privat elimină pe viitor asemenea probleme. Mai mult, deschide Microsoft un nou business: furnizarea de soft centrelor care vând putere de procesare.
Cred că delistarea Dell va fi un fenomen interesant de urmărit. Michael Dell este deosebit de determinat și motivat pentru finalizarea acestei operațiuni, motiv pentru care mulți își pun întrebări. Un administrator de fond isteț îmi spunea că succesul la bursă constă în a cumpăra atunci când știi ceva ce ceilalți nu știu. Oare Michael Dell are un plan pe care încă nu-l știm, sau cumpără impulsiv, așa cum spunea un fost inginer de la Dell, deoarece compania are numele său pe ușă. Va fi foarte interesant de văzut ce urmează. Cert este că, succesul noului Dell se va vedea cel mai bine în cotațiile viitoare ale Microsoft.
microsoft est eintr-un trend bun ...dell in cativa ani o sa se duca daca ibm nu investete
RăspundețiȘtergere