Sistemul
de învăţământ comunist avea un ciclu primar, unul gimnazial, două
trepte, a căror picare echivala cu o reorientare a celor slabi către
şcoli profesionale, un BAC (ceva mai puţin important în logica acelor
vremuri) şi o admitere deosebit de dură la facultate. Existau ceva
studii postuniversitare, dar erau puţine şi, în general, fără mare
importanţă. Doctoratul era aproape un vis. Trebuia să-ţi aloci cel puţin
6-8 ani şi să treci prin furcile caudine ale coordonatorului şi ale
diverselor comisii. Uneori se ajungea la argumente penibile de genul
„unde-ai mai auzit dumneata să se termine un doctorat mai devreme de
cinci ani?”.
Acuzele care s-au adus sistemului comunist de învăţământ au fost, de cele mai multe ori, penibile. În afara problemei concentrării excesive a elevilor pe materiile de la examenele de treaptă sau admitere(probabil singura problemă serioasă a acelui sistem), argumentele de genul „elevi stresaţi”, „materie prea concentrată” sau „manuale lipsite de creativitate” s-au dovedit a fi simple imbecilităţi.
Elevul pregătit după programa comunistă ieşea din şcoală cu o bună cunoaştere a istoriei, cu o cunoaştere rezonabilă a literaturii naţionale, cu noţiuni solide de geografie şi reuşea să se descurce într-o limbă de circulaţie internaţională. Vorbesc despre elevul mediu, care reuşea să finalizeze un liceu. Elevul comunist de top avea performanţe excepţionale la olimpiadele naţionale şi internaţionale, iar ca student reuşea să absoarbă cunoştinţe extrem de vaste în perioada facultăţii. Singurul lucru care-i lipsea şcolii româneşti era deschiderea şi, în ultima perioadă, actualizarea programei.
Însă ceea ce frapa la elevul român al acelor vremuri era diferenţa netă dintre el şi elevii din spaţiul occidental. În timp ce un elev occidental rar ştia care-s vecinii ţării sale, un absolvent român de şcoală generală îi putea da inclusiv referinţe istorice despre cum au evoluat graniţele ţării sale de-a lungul timpului. Lucruri despre care occidentalul rar avea habar.
După Revoluţie, şcoala românească a fost târâtă în tăvălugul reformei. Fiecare Ministru al Învăţământului a venit cu propria sa reformă, propria sa viziune de optimizare a şcolii, toţi având în cap celebrul „model nordic”. Aşa cum nea Nelu ne vorbea despre modelul politic suedez(lesne de înţeles deoarece era cel mai comunist model capitalist), corifeii învăţământului ne arătau cu degetul acelaşi model. Iată-ne la aproape treizeci de ani de reformă continuă. Care-s rezultatele? Elevul român e un golan care-şi jigneşte profesorii şi care, dacă e luat mai tare, vine cu tata sau mama şi ameninţă profesorul cu procese interminabile. Elevul român iese din şcoală analfabet, din liceu la fel, iar facultatea a ajuns aproape un drept. Studiile postuniversitare(aşa-zisul master) sunt în realitate nişte glume.
Însă, ca o îngemănare a picajului absolut, doctoratul se ia precum o diplomă de studiu. Urmezi un program de studiu şi te faci doctor! Elevul român bun, teoretic, poate ajunge la 28 de ani profesor universitar cu conducere de doctorat. Orice om cu picioarele pe pământ, se gândeşte că un conducător de doctorat de numai 28 de ani e cel puţin geniu. Nicidecum, conducătorul nostru de doctorat, de cele mai multe ori e un neghiob, care n-are habar de mai nimic. Citindu-i teza de doctorat, dacă nu te prăpădeşti de râs, ajungi să apreciezi că există uneori chiar şi o pagină fără greşeli gramaticale.
Singurul domeniu în care excelează şcoala autohtonă este cel al asimilării limbii engleze. Însă aceasta nu se datorează şcolii ci unei tendinţe de americanizare a societăţii, care vine la pachet cu o asimilare din ce în ce mai facilă a limbii Imperiului.
Privind spre Suedia, patria care ne-a inspirat pe noi la începutul demersului revoluţionar din învăţământ, constatăm acelaşi dezastru. Învăţământul suedez e într-un picaj accentuat, prezis prin anii 80 de cei care încă mai erau profesori adevăraţi. Ce e sistemul suedez de învăţământ? O maşină de spălat creiere, care optimizează rezultatele la testele internaţionale de evaluare a învăţământului(gen PISA). Atât! În rest, elevii ies prost pregătiţi, dar perfect spălaţi pe creier întru înrobirea lor în perfecta lume a coprporaţiilor neocomuniste.
Aud vorbindu-se de creşterea salariilor în învăţământ, de strategii naţionale de educaţie s.a.m.d. N-aud însă nicăieri de evaluări ale profesorilor, de scoaterea din sistem a elementelor nepregătite. Dacă intri într-o cancelarie de şcoală ţi se face frică. Atâta incultură şi îngustime e rar de imaginat undeva. Acelaşi lucru îl constaţi şi la licee, iar prin facultăţi, corpul profesoral tânăr e de-a dreptul înfiorător. Părerea mea e că învăţământul autohton a fost iremediabil distrus. A-l reconstrui e extrem de greu. Odată ce cancerul prostiei a atins corpul profesoral, standardele se prăbuşesc. Indiferent ce copii ai introdus în ciclul primar, la ieşire nu trebuie să te aştepţi decât la vaci şi boi. Atât!
Un singur lucru e neschimbat în învăţământ: ministerul. Acea institiuţie stalinistă continuă să funcţioneze la fel ca-n anii 50, fără să fie perturbată de nicio schimbare politică. Şi, dac-ar fi să acuz pe cineva pentru actualul dezastru din învăţământ, acela ar fi Ministerul Învăţământului în integralitatea sa. Probabil motivul pentru care mamuţii stalinişti de prin minister au pus osul la reformele continue de după Revoluţie ţine de ataşamentul de idei: stalinismul funcţionarilor din minister a rimat de minune cu comunismul sistemului suedez de învăţământ. De aceea, o instituţie care, pe vremuri, echivala cu frâna, s-a dovedit a fi campioana tranziţiei către dezastru.
Dac-ar fi să se facă o nouă reformă a învăţământului aş propune să se înceapă cu ministerul, mai precis cu dărâmarea sa şi cu alungarea tuturor şobolanilor care se ascund în complicatele sale intestine. Apoi, obligatoriu, cu cadrele didactice. Ar trebui organizate concursuri periodice al căror scop exclusiv ar trebui să fie eliminarea proştilor din sistem. Ştiu, ar zbura peste 80% dintre angajaţii actuali, dar ar fi benefic deoarece doar aşa ne-am putea aştepta ca, după două decenii, din şcoala românească să iasă iar indivizi decenţi. Dar oare are cineva stomac pentru o asemenea reformă?
Acuzele care s-au adus sistemului comunist de învăţământ au fost, de cele mai multe ori, penibile. În afara problemei concentrării excesive a elevilor pe materiile de la examenele de treaptă sau admitere(probabil singura problemă serioasă a acelui sistem), argumentele de genul „elevi stresaţi”, „materie prea concentrată” sau „manuale lipsite de creativitate” s-au dovedit a fi simple imbecilităţi.
Elevul pregătit după programa comunistă ieşea din şcoală cu o bună cunoaştere a istoriei, cu o cunoaştere rezonabilă a literaturii naţionale, cu noţiuni solide de geografie şi reuşea să se descurce într-o limbă de circulaţie internaţională. Vorbesc despre elevul mediu, care reuşea să finalizeze un liceu. Elevul comunist de top avea performanţe excepţionale la olimpiadele naţionale şi internaţionale, iar ca student reuşea să absoarbă cunoştinţe extrem de vaste în perioada facultăţii. Singurul lucru care-i lipsea şcolii româneşti era deschiderea şi, în ultima perioadă, actualizarea programei.
Însă ceea ce frapa la elevul român al acelor vremuri era diferenţa netă dintre el şi elevii din spaţiul occidental. În timp ce un elev occidental rar ştia care-s vecinii ţării sale, un absolvent român de şcoală generală îi putea da inclusiv referinţe istorice despre cum au evoluat graniţele ţării sale de-a lungul timpului. Lucruri despre care occidentalul rar avea habar.
După Revoluţie, şcoala românească a fost târâtă în tăvălugul reformei. Fiecare Ministru al Învăţământului a venit cu propria sa reformă, propria sa viziune de optimizare a şcolii, toţi având în cap celebrul „model nordic”. Aşa cum nea Nelu ne vorbea despre modelul politic suedez(lesne de înţeles deoarece era cel mai comunist model capitalist), corifeii învăţământului ne arătau cu degetul acelaşi model. Iată-ne la aproape treizeci de ani de reformă continuă. Care-s rezultatele? Elevul român e un golan care-şi jigneşte profesorii şi care, dacă e luat mai tare, vine cu tata sau mama şi ameninţă profesorul cu procese interminabile. Elevul român iese din şcoală analfabet, din liceu la fel, iar facultatea a ajuns aproape un drept. Studiile postuniversitare(aşa-zisul master) sunt în realitate nişte glume.
Însă, ca o îngemănare a picajului absolut, doctoratul se ia precum o diplomă de studiu. Urmezi un program de studiu şi te faci doctor! Elevul român bun, teoretic, poate ajunge la 28 de ani profesor universitar cu conducere de doctorat. Orice om cu picioarele pe pământ, se gândeşte că un conducător de doctorat de numai 28 de ani e cel puţin geniu. Nicidecum, conducătorul nostru de doctorat, de cele mai multe ori e un neghiob, care n-are habar de mai nimic. Citindu-i teza de doctorat, dacă nu te prăpădeşti de râs, ajungi să apreciezi că există uneori chiar şi o pagină fără greşeli gramaticale.
Singurul domeniu în care excelează şcoala autohtonă este cel al asimilării limbii engleze. Însă aceasta nu se datorează şcolii ci unei tendinţe de americanizare a societăţii, care vine la pachet cu o asimilare din ce în ce mai facilă a limbii Imperiului.
Privind spre Suedia, patria care ne-a inspirat pe noi la începutul demersului revoluţionar din învăţământ, constatăm acelaşi dezastru. Învăţământul suedez e într-un picaj accentuat, prezis prin anii 80 de cei care încă mai erau profesori adevăraţi. Ce e sistemul suedez de învăţământ? O maşină de spălat creiere, care optimizează rezultatele la testele internaţionale de evaluare a învăţământului(gen PISA). Atât! În rest, elevii ies prost pregătiţi, dar perfect spălaţi pe creier întru înrobirea lor în perfecta lume a coprporaţiilor neocomuniste.
Aud vorbindu-se de creşterea salariilor în învăţământ, de strategii naţionale de educaţie s.a.m.d. N-aud însă nicăieri de evaluări ale profesorilor, de scoaterea din sistem a elementelor nepregătite. Dacă intri într-o cancelarie de şcoală ţi se face frică. Atâta incultură şi îngustime e rar de imaginat undeva. Acelaşi lucru îl constaţi şi la licee, iar prin facultăţi, corpul profesoral tânăr e de-a dreptul înfiorător. Părerea mea e că învăţământul autohton a fost iremediabil distrus. A-l reconstrui e extrem de greu. Odată ce cancerul prostiei a atins corpul profesoral, standardele se prăbuşesc. Indiferent ce copii ai introdus în ciclul primar, la ieşire nu trebuie să te aştepţi decât la vaci şi boi. Atât!
Un singur lucru e neschimbat în învăţământ: ministerul. Acea institiuţie stalinistă continuă să funcţioneze la fel ca-n anii 50, fără să fie perturbată de nicio schimbare politică. Şi, dac-ar fi să acuz pe cineva pentru actualul dezastru din învăţământ, acela ar fi Ministerul Învăţământului în integralitatea sa. Probabil motivul pentru care mamuţii stalinişti de prin minister au pus osul la reformele continue de după Revoluţie ţine de ataşamentul de idei: stalinismul funcţionarilor din minister a rimat de minune cu comunismul sistemului suedez de învăţământ. De aceea, o instituţie care, pe vremuri, echivala cu frâna, s-a dovedit a fi campioana tranziţiei către dezastru.
Dac-ar fi să se facă o nouă reformă a învăţământului aş propune să se înceapă cu ministerul, mai precis cu dărâmarea sa şi cu alungarea tuturor şobolanilor care se ascund în complicatele sale intestine. Apoi, obligatoriu, cu cadrele didactice. Ar trebui organizate concursuri periodice al căror scop exclusiv ar trebui să fie eliminarea proştilor din sistem. Ştiu, ar zbura peste 80% dintre angajaţii actuali, dar ar fi benefic deoarece doar aşa ne-am putea aştepta ca, după două decenii, din şcoala românească să iasă iar indivizi decenţi. Dar oare are cineva stomac pentru o asemenea reformă?
N-are!
RăspundețiȘtergereM-am oripilat si eu de competenta acestui minister. Prin intermediul unui coleg/prieten care lucra in presa am creat si trimis un set de intrebari si am primit un set de raspunsuri.
RăspundețiȘtergereDin pacate acest demers nu s-a mai concretizat intr-o stire care poate ar fi meritat titlul de "Ministerul Invatamantului externalizeaza procesul de invatamant - la mica intelegere intre profesori si parinti"
Gasiti mai jos exact ce s-a trimis si ce s-a primit
###############
Din informatiile detinute rezulta ca temele de vacanta au devenit o practica uzuala a profesorilor si invatatorilor, astfel incat copiii incepand cu clasa zero primesc astfel de teme aproape cu ocazia fiecarei vacante.
Va rugam sa ne specificati parerea dumneavostra despre modul de reglementare a temelor de vacanta. Care sunt motivele introducerii si acceptarii temelor de vacanta? Care este baza legala in cadrul careia se pot da teme pe perioada vacantelor?
Asa cum exista o programa de predare a materiilor care este programa care spcifica calitatea si cantitatea temelor de vacanta?
Respectiv, cum se distribuie temele de vacanta pe baza materiilor predate si a specializarilor scolare?
Care este volumul maximim si minim de teme care poate fi cerut copiilor? Care este volumul de timp estimat de catre cadrul dicatic necesar rezolvarii temelor de vacanta? Care este baremul de calcul al timpului necesar rezolvarii temelor de vacanta?
Cum se supravegheaza la nivel national distributia temelor de vacanta?
In final va rugam sa clarificati care este acceptarea de catre Ministerul Educatiei si al Invatamantului al temenului de vacanta scolara.
Care sunt sanctiunile nerespectarii cadrului legal al problemei temelor de vacanta?
#################
Urmare a solicitării dumneavoastră, vă comunicăm următoarele:
În acord cu prevederile ordinelor de ministru care reglementează structura diferiţilor ani şcolari, termenul de vacanţă şcolară se referă la perioadele unui an şcolar în care elevii nu desfăşoară cursuri.
Legea Educaţiei Naţionale nr 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, cât şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul de ministru nr. 5115/2014 nu includ prevederi explicite referitoare la temele de vacanţă.
Întrucât nu există reglementări explicite în ce priveşte temele de vacanţă, decizia referitoare la elaborarea şi cantitatea acestora revine cadrelor didactice. Recomandarea făcută profesorilor de Ministerului Educaţiei este consultarea atât a părinţilor, cât şi a elevilor în legătură cu volumul şi eventual tipul acestor teme de vacanţă.
Pecizăm, de asemenea, faptul că, atât în teoria, cât şi în practica pedagogică, există deopotrivă argumente pro şi contra temelor de vacanţă, instituţia noastră pledând pentru o abordare echilibrată a raportului dintre activităţile şcolare ale elevilor (inclusiv în privinţa temelor pentru acasă şi a celor de vacanţă) şi celelalte tipuri de activităţi specifice vârstei (inclusiv cele referitoare la activităţile recreative din timpul vacanţelor şcolare).
********************
BIROUL DE PRESĂ
MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII ŞTIINŢIFICE
BUCUREŞTI, ROMÂNIA
Str. Spiru Haret 10, sector 1, 010176
telefon: +40 (21) 315.04.21
fax: +40 (21) 317.24.90
biroupresa@min.edu.ro
www.edu.ro
###################
Demersul de mai sus e din 2015-05-07 - la acea vreme nu exista lege legata de temele de vacanta, acum inteleg ca exista dar nu se aplica... sau e tot la mica intelegere profesor-parinte.
RăspundețiȘtergere"Acuzele care s-au adus sistemului comunist de învăţământ au fost, de cele mai multe ori, penibile."
RăspundețiȘtergereNu stiu ce scoala ai frecventat in comunism dar da-mi voie sa te contrazic:
- a produs generatii intregi de analfabeti, ca deh toate lumea trebuia sa treaca clasa, asa ca pentru multi a invata era sinonim cu a fi prost
- a redus creativitatea la zero, sa nu uitam comentariile literare pe care elevii trebuiau sa le invete ca papagalii. Fereasca sfantul sa fi scris ceva din cap la examen ca erai mancat
- bataia in scoli, cu toti am avut cate un profesor care isi trata depresiile de zi cu zi apeland la bataita pentru elevi.
- sistemul meditatiilor, o adevarata industrie de altfel
Mai vrei? :)
P.S. Sistemul actual e la pamant, de acord aici, dar asta nu justifica laudele sistemului putred din trecut.
Aripa "reformatoare", aia cu alde Funeriu în frunte, e plină de ploșnițe tari în clanță. Zic ploșnițe pentru că nu vor altceva decât să căpușeze bugetul pe motiv de recunoaștere internațională, urmare a recenziilor făcute de prietenii lor plecați afară.
ȘtergereAtât timp cât invățământul superior baleiază între nepotismul pesedist, care a generat primenirea resursei umane cu imbecili de familie bună, și aripa "reformatoare"... din gură, învățământul preuniversitar moare cu zile.
Școlile bune de pe vremea comunismului au rămas bune și astăzi. Dacă tu nu știi care sunt alea s-ar putea să aibă legătură cu faptul că ai absolvit o școală... diferită. :D
Baţi câmpii! Gradul de analfabetism a explodat după Revoluţie. Generaţiile despre care vorbeşti tu sunt lumină faţă de dezastrul actual. Reţine: comuniştii au preluat ţara de la o rată de alfabetizare sub 80% şi au dus-o la peste 98%!
Ștergere@AristotelCostel
ȘtergereMa scuzati, am fost la o scoala de cartier care pentru 'elitisti' ca tine poate parea diferita intr-adevar. De aia mi-am si permis sa comentez, pentru ca stiu cum era sistemul in general.
@Dan@Trenduri
Gresit, au dus-o la 110% atat de buni au fost :))))
Apropo, vis a vis de productia de grau hectar ai ceva informatii? Din cate stiu eu din punctul asta de vedere era foarte bine pe vremea comunistilor, se obtineau niste valori record! :)))
Radu, trebuie să fii tare prost pentru a contesta evidenţa. Până şi cei mai mari adversari ai comuniştilor sunt de acord că performanţele în domaniul educaţiei au fost remarcabile. Analfabetismul era practc eradicat de la sfârşitul anilor 70.
ȘtergereMaestre Radu,
ȘtergereAici e una din schmekerii: cu exceptia a una-doua scoli pe oras (poate in Bucuresti erau mai multe...), nu prea erau scoli "de elita". Eu am fost la una de cartier, foarte mare, aveau in fiecare an serii pana la litera K cu cate 30-35 de elevi in clasa. La un moment dat am fost chiar 42!!! Am facut apoi un liceu industrial de nivel mediu privind calitatea elevilor deci, din nou, ne-elitist. Meditatii am facut doar in clasa a VIII-a la Limba Romana. Invatam din propria dorinta de a afla lucruri noi si a persevera, nefiind manat nicio secunda de dorinta unei slujbe bine platite sau a inceperii unei afaceri care sa-mi garanteze o vila in primii doi ani, cam cum viseaza generatiile de azi...
Aveam si atunci teme pe vacanta. De exemplu, in clasa a XI-a am avut de facut 100 de probleme cu reprezentari grafice de functii bazate pe calcul de derivate. Nu stiam cum sa fac mai bine astfel incat caietul ala de probleme de vacanta sa arate impecabil. Stii ce e interesant? Nu eram deloc singurul!!! Un sfert din colegii mei de clasa erau cel putin la fel de pasionati... Si sunt foarte sigur ca, din toata Romania, nu eram noi singurul sfert de clasa care voia sa invete...
Manualele erau la fel, programa era la fel, profesorii, cu putine exceptii, erau bine pregatiti si respectati. Foarte respectati! Scoala nu era prilej de etalat tinute sexy sau scumpe (aveam uniforme), disciplina era sfanta (nu ai fi indraznit in veci sa ridici vocea la un profesor) iar orele si materiile aveau sens. Admiterea la facultate era un examen cu adevarat dur, nu devenea student orice loaza dar scoala, daca invatai, te pregatea suficient de bine cat sa treci acel examen!
As da oricand scoala de acum, in care invata copiii si nepotii nostri pe cea de pe vremea comunistilor. Copiii de astazi nu sunt nici pe sfert pregatiti pe cat erau cei din vremea lui Ceausescu. Nu au imaginatie, nu au un bagaj minim de cunostinte, nu au un tel clar. Nu citesc, nu vor sa faca nimic in plus, nefiind astfel invatati cu ideea de sacrificiu pentru a avea rezultate... Totul trebuie sa fie facil, inutil si mura-n gura, pentru a-i transforma chiar si pe cei mai buni in deja consacrata categorie "IYI", adica "intelectual yet idiot".
Concluzia mea e ca oi fi stiind tu cum era sistemul in general dar n-ai habar despre cum e sistemul acum! Asa ca lasa sarcasmul asta de doi bani ca nu aduci plusvaloare discutiei si nici nu dovedesti ca esti destept. Si nici nu trebuie! Nimeni nu sustine ca scoala comunistilor era perfecta. Cu siguranta insa era la ani-lumina fata de cea de acum....
Anonim, excelent punctat! Aş vrea să-ţi preiau răspunsul şi să-l pun pe facebook, dar fără acordul tău nu-l pun. Aşadar, eşti de acord să public comentariul tău pe fb? Multumesc!
ȘtergereMultumesc pentru apreciere. Eu nu am FB, rezist inca stoic tentatiei :-))). Fara probleme poti sa-l preiei cu rugamintea sa mai adaugi acest mic Post-scriptum:
ȘtergereReferirile mele la copiii din ziua de azi nu luau in calcul si cazurile de exceptie (cunosc si eu asemenea cazuri) dar care, din pacate, sunt foarte putine in comparatie cu marea masa. Raman la parerea ca nivelul mediu de educatie si cultura al generatiilor actuale de copii este mult inferior celor de acum 30-40 de ani.
Doamne-ajuta!
Nu toți trebuie să fie directori.Este nevoie şi de femei de servici.
ȘtergereNu toți trebuie să fie deştepți.Este nevoie şi de proşti.
Concluzia: fiecare după puteri.
Am facut scoala pe vremea lui Ceausescu, dar n-am invatat niciodata un "comentariu literar" pe de rost. Metoda era folosita pentru elevii incapabili sa interpreteze un text. Eu am scris din cap la literatura la examenele de "treapta" si am luat note foarte bune. E drept, textele erau alese in asa fel incit sa rezoneze cu ideologia regimului, pentru a minimiza riscurile derapajelor. Insa nimeni nu te impiedica sa fii creativ.
ȘtergereCa un contra-argument, internetul abunda azi in referate, comentarii, analize in mai multe limbi, deci analfabetismul functional are de unde prolifera, si nu numai la noi.
Sistemul de meditatii ii ajuta pe elevii care voiau sa stie mai mult, pe cei care nu intelegeau la clasa, dar mai cu seama pe cei care aveau profesori slabi la ore, dar care aveau nevoie sa stie aproape cit un profesor de liceu ca sa fie admis la facultate.
Sistemul e praf, de acord. Nu ca sistemul comunist ar fi fost mai bun. Am fost scolit oarecum in comunism, am urat fiecare zi de scoala, de la inceput pana la sfarsit. Sistemul actual e praf, pentru ca:
RăspundețiȘtergere- salariul de incadrare pentru un asistent univeritar pleaca de la 1400-1500 lei/ luna. Ce oameni valorosi ar ramane pe banii astia?
- in mediul universitar esti platit la norma (deci la numarul de oameni), fapt care te arunca intr-o spirala-avem nevoie de multi studenti ca sa avem multe norme (deci multi bani), avem nevoie de profesori ca sa tina acele norme. Rezulta clar ca e importanta cantitatea si nu calitatea oamenilor din sistem.
- oricine intra in sistemul universitar e considerat automat si cercetator (chiar de top). Daca nu publica miliarde de articole, milioane de carti si are cateva sute de mii de contracte plus cateva mii de brevete de inventie nu avanseaza. Deci ramane la 1400. Mai creste cu vechimea.
- sistemul de invatamant e o industrie. Uniformizeaza. Toata lumea trebuie sa aiba aceleasi competente. Iei un geniu in matematica si il chinui cu compusii benzenului si retinerea popoarelor migratoare. Sau un geniu al limbilor straine si il chinui cu derivate.
Ar trebui gandit un sistem de educatie orientat catre individ, nu catre corporatii/industrie, dar ain't nobody got time for that.
Sistemul de invatamant nu e bun??? Nu cred asa ceva!! Iar dovada sunt cei 1,000,000 de copii si cele cca 2,000,000 de parinti care il accepta, ii face jocul, si se impauneaza cu rezultatele copiilor.
RăspundețiȘtergereSistemul de invatamant nu poate fi diferit de modul in care functioneaza societatea! Pentru ca el, sistemul de invatamant, e parte a societatii.
Am intrat la facultate pe vremea lui ceasca, in primii 10, politehnica, am facut un master in strainatate la inceputul anilor 2000, si am lucrat ca cercetator intr-o facultate din strainatate. Dar daca incerc sa discut diferentele dintre cele doua sisteme cu oameni din Romania - care au copii la scoala/facultate sau care lucreza in sistem - mi se bate obrazul ca nu sunt patriot. Asa ca sistemul de invatamant din Romania e asa pentru ca oamenii vor sa fie asa. E mai usor sa dai spaga decat sa inveti. Iar cat timp va fi mai usor de dat spaga nu se va schimba nimic. De asta am plecat din Romania acum 8 ani.
Sa ma iertati, departe de mine gandul de a va ofensa, dar daca ati plecat, mi se pare ca ati renuntat la ideea de a incerca sa schimbati ceva. Cam ca oamenii de care pomeneati. Si e pacat, mai ales pentru ca erati parte din sistem si aveati experienta de dincolo.
ȘtergereSistemul de invatamant e un cocktail periculos - pe de o parte elevii proveniti dintr-o societate care isi pierde reperele, credinta si morala, pe de alta parte cei responsabili de educatia lor (in mare parte) nu le mai au sau nu au curajul sa le mai afirme.
Nu cred ca sistemul comunist era chiar atat de stralucit, dar cred ca era clar mai bun ca asta actual.
RăspundețiȘtergereAnyway, una din marile probleme ales sist de invatamant comunist provenea din fundatia gresita a insasi sistemului comunist: centralizarea.
Mai exact sistemul de invatamant nu era orientat catre piata muncii. Producea centralizat.
Azi avem cel putin o schimbare in bine (pe langa multele proaste enumerate deja de tine). Vad multi studenti care vin sa lucreze inca din timpul facultatii. Si sunt inteligenti si f. muncitori. Asta se datoreaza programelor de colaborare corporatii-universitati. Si sunt bune. Cand eram student auzisem de ele, se scria in presa, dar mi se parea imposibil in Romania. Era posibil numai in Occident - credeam eu.
Uite ca se poate.
La prima lectura a comentariilor facut de radu,m-a pufnit rasul. _Uite zic,la partzofleferul asta cum isi smulge parul din cap si se accelereaza pe orbita sa presteze sudalme in randament maxim la adresa socialismului de stat si sistemului sau de invatamant,dar si incantatii ,orgasm psihic si potop de bogdaprosti-uri pentru capitalismul aflat mereu "de partea buna a istoriei" . Si imi exploatam potentialul umanist sa gasesc o bruma de intelegere pentru destinul tragic al acestui om,obligat sa fie plasture pe fesele neoliberalismului capitalist nereglementat pentru o gura de mancare... Apoi brusc,ca in iluminarea budista ,am inteles ca radu nu e vre-un propagandist cu simbrie existentiala,ci un cazut din caruta cu prosti a istoriei noastre ....))) Nimic nu este mai inestetic si mai kitsch decat un astfel de scapat din atelajul cu ghiolbani ,care apoi se simte erudit si chemat la discurs educativ de "ministerul adevarului"capitalist... Scoala romaneasca in socialismul de stat a inceput cu milioane de analfabeti ,gratuit si obligatoriu,iar prin evolutie permanenta si diversificare sincronizata cu economia si dezvoltarea industriei romanesti s-a ajuns aproape la o simetrie cu marile puteri industriale ale lumii. Scoala romaneasca in perioada socialismului de stat romanesc pregatea ingineri de aviatie,pentru industria aviatica romaneasca,pregatea ingineri in metalurgie si siderurgie,pentru siderurgia romaneasca,ingineri petrochimisti,pentru petrochimia romaneasca,ingineri in tehnologia constructiilor de masini unelte,geologi,biologi,arhitecti,geofiziceni,virusologi,geneticieni,chirurgi ,agronomi,medici veterinari,zootehnisti, etc,dar si mecanici ,soferi,operatori pentru masini industriale,electricieni,brutari,constructori,adica acea infrastructura educationala si industriala din diviziunea muncii,cu care nu mai mult de 7-8 tari ale lumii se pot lauda ca o au. Si vine pocnitoarea asta radu ,cazut in cap din teleaga cu boi si ne spune ca el e buricu pamantului si stie el de "productia de grau la hectar" si de rolul scarpinatului in c.r in cresterea si descresterea imperiului sclavagist american in capitalismul salbatic romanesc...)))
RăspundețiȘtergereCe fumasi sau ce bausi breh? :)))
ȘtergereDaca ai fi citit cu atentie primul meu comentariu ai fi remarcat si incheierea:
"P.S. Sistemul actual e la pamant, de acord aici, dar asta nu justifica laudele sistemului putred din trecut."
Unde vezi tu capitalism, ministerul adevarului sau alte pasarici ce se ti se invart prin creierul ala tulburat?
Si poate ar fi indicat sa folosesti un limbaj mai civilizat, comentariile mele au fost cat se poate de decente, asteptam ceva la acelasi nivel.
Ma rog, daca e cum cred eu am de a face cu un biet mujic cu creierul prajit de la vodca (sau invers, din cauza lipsei ei), ce pretentii pot sa am ... :)
Te las sa iti faci numarul, poate iti primesti tainul pana la urma si reusesti sa iesi din sevraj, tovarase :)
Ps 1 : N-am amintit nimic de sclolile romanesti de inginerie militara si industria de armament romaneasca din perioada socialismului de stat. Pentru a avea industrie de armament propriu iti trebuie cunostinte aprofundate de siderurgie,metalurgie,rezistenta materialelor,de fizica aprofundata si matematica aplicata,nu intamplator nu sunt mai multe tari care sa fie numarate pe degetele de la o mana care au asa ceva. Nu am pomenit nimic de barajele hidrotehnice ,tunelurile,viaductele,hidrocentralele,termocentralele si drumurile transcarpatice construite de inginerii scolii romanesti ai socialismului de stat. Nu am spus nimic despre atomistii romani si centrele de cercetare din Romania de atunci,nici de sistemele de irigatii si hidroagricultura ale acelor timpuri....Nu mai spun ca scoala romaneasca din acea perioada ajunsese la 18 ani minim obligatoriu,18 ani minim,dupa care cei mai capabili urmau studii universitare, fiecare copil dupa capacitatile,talentele,predilectiile si abilitatile fiecaruia,intr-o ierarhie valorica si diversitate care acoperea intregul spectru al diviziunii muncii ,dar maiales dimensionat pe capacitatea de absorbtie a economiei romanesti. Si totul gratis. Fabulos,nu? Si acum vine opinticul asta de radu ,vine aceasta ciuperca nebuna si ne ia el de sus in jos cu "producia la hectar"...))))) Bata-te-ar crucea de monstrulet ,asa sa ne-ajute Dumnezeu...!!! )))))))))))
RăspundețiȘtergerePS2 : Radu,Romania in timpul socialismului de stat a fost o tara mare,respectata si invidiata,a fost o tara demna,dezvoltata economic si educata. Este un adevar de care NU TREBUIE SA-TI FIE RUSINE RADU.
RăspundețiȘtergerePS3: Unde economie nu e,nimic nu e,maiales scoala ...
RăspundețiȘtergereDa, mai, cobzasule. Ai dreptate! Scoala se duce in jos pentru ca nu gasesti o motivare a studiilor. Fac politehnica sa ce? Oricum nu profesez in domeniu, ca nu am unde..ce-mi trebuie mie ecuatia coardei vibrante? sau tensiuni tangentiale? Eu voi completa un raport la R.A.R., ca am pila care ma angajeaza acolo. Toate domeniile de care spui tu sunt in pamant sau capusate (vezi energia). Si atunci studentii nu mai sunt motivati, vor doar o diploma, pentru ca fara o diploma oricum nu se uita nimeni la ei. Dupa care, intra intr-o corporatie unde fac munca de maimuta (repetitiva, care nu necesita creativitate). Trist, mai cozubasule...si pentru ei, si pentru noi, ca tara!
RăspundețiȘtergereCum adică „fac politehnica să ce”? Fac politehnica ca să fiu: chelner, bucătar, încărcător/descărcător şi, dacă am noroc, mecanic într-un service auto. :)
ȘtergereDintr o promotie de politehnisti bag mana n foc ca nu gasesti un mecanic indemanatic. Nu stiu de ce meseria asta e luata in derizoriu..In Franta de exemplu e penurie de mecanici experimentati si oferta salariala este in crestere. Decat sa fiu inginer in ro pe maxim 1000 euro mai bine mecanic in Franta pe 2000. Veti spune ca preferati munca intelectuala dar eu ma indoiesc ca mai exista ingineri de conceptie in Ro. Cel putin in domeniul mecanic.
ȘtergereS,educatia este o chemare irezistibila,alimentata de potentialul biologic si genetic care il avem fiecare ,dar si de sacralitatea efortului nostru creator care nu se odihneste niciodata si care ne defineste ca oameni. Inveti matematica si stiinte exacte S,in primul rand ca poti face acest lucru,pentru ca nu toata lumea poate . Apoi,aceasta invatatura te umanizeaza (si asta nu-i putin lucru,crede-ma)dar te si patenteaza ca si creator de utilitati tehnice indispensabile si de multe ori vitale civilizatiei umane. Lumea evolueaza datorita unor oameni ca tine S . Poate acum exista un moment nefast si o pata neagra temporala,poate acum este timpul canaliilor,tradarii,violentei,distrugerii si obscenului,care descurajeaza total educatia ,creativitatea,sensibilitatea,umanismul si spiritualitatea. Poate ca acum oameni educati ca tine par ca nu trebuiesc sau nu mai au unde sa-si dedice efortul lor creator,capacitatile de productie romanesti fiind ruine. Insa tu urmeaza-ti chemarea ta si du-te inainte pe toata traictoria vietii tale cu prietenii tai adevarati care nu te vor trada niciodata,niciodata : matematica,fizica,chimia,biologia,rezistenta materialelor,compozitia aliajelor,tratamentele termice... Chiar maine,ziua de astazi va deveni ieri...
RăspundețiȘtergereTragedia inspaimantatoare este aceea ca se dezvolta doar doua obtiuni economice pentru romani,amandoua la fel de mortale pe termen mediu si lung : fie iti iei traista in bat si pleci unde a dus mutu iapa si surdu roata sa te deznationalizezi si epuizezi total muncind pentru prosperitatea altora si pentru propria-ti chirie,fie te inrolezi ca mercenar cu simbrie de supravietuire in industria de razboi romaneasca,care "se apara" prin expansiune globalista cu carne de tun locala . Poftiti la "masa bogatilor" romani,daca tot ati fost primiti in "clubul select" al omenirii si alegeti "ce-a mai putin rea" din aceste doua obtiuni de pe masa... V-a hranit dracu de americani,capitalism si propaganda atlantista si globalista oameni buni? ...asa sa ne-ajute Dumnezeu..)))))
RăspundețiȘtergereCum ți-am mai zis, eu unul nu cred că se pot compara momentele, îs prea mulți factori greu de măsurat.
RăspundețiȘtergereDintr-un anumit unghi aș putea fi de acord. Atunci se făcea destul de aproape de cât era fezabil în momentul ăla.
Acum e loc de muuuuult mai bine, că îs mult mai multe mijloace și oportunități.
Ca traseu efectiv nu s-a schimbat mare lucru - tot 4+4 clase, tot admitere la liceu care duce la segmentare naturală. A dispărut treapta - atât. Și, sigur, a crescut numărul de locuri în facultăți ceea ce face să intre mai mulți, mai ușor, dar asta nu văd să fie un lucru rău în sine.
Calitatea educației superioare? Păi e clar că n-ai cum s-o scalezi dacă atunci îți intra doar prima decilă iar acum îți intră primele patru. Dar acolo barem cine vrea învață și pe cont propriu.
La clasele mici îmi pare că e problema cea mai mare, programa este absolut idioată și manualele la fel, sunt făcute de imbecili. Dacă ai norocul rar de un profesor bun (care să dreagă atât cât are voie!) zici bogdaproste, dacă nu - te duci la școală degeaba. Mai nasol e că ăsta nici măcar nu-i un fenomen care să se limiteze la educație, să zici că există o explicație punctuală și dacă o rezolvi - gata, totul e OK. Deci până și cărțile de povești, de le cumperi de la librărie, par redactate de oligofreni.
Foarte bun articolul,insa trebuie facute cateva precizari:
RăspundețiȘtergere1.Caderea invatamantului a inceput la sfarsitul anilor 70 cand s-a hotarat transformarea majoritatii liceelor in licee industriale.Toti inginerii ratati au inceput sa caute refugiu in invatamant,si sa impuna un model de impostura care s-a perpetuat.Asa ca,o adevarata asanare ar incepe cu eliminarea inginerilor si a materiilor pe care(se fac ca ) le predau.
2.La ora actuala visul oricarui cadru didactic este sa intre intr-un proiect european care de fapt inseamna un sir nesfarsit de excursii cu neglijarea totala a orelor si activitati de tipul "potemkiniada".Asa ca,daca vreti sa mearga scoala aceste activitati parazite ar trebui sa fie eliminate.
3.Cand am intrat in invatamant ,in urma cu 20 de ani,salariul meu era de 50(cincizeci) de dolari.Cum vreti sa avem profesori buni cu asemenea salarii?Da,in anii urmatori am constatat ca eram ultimul dintr-un sir cu facultatea facuta pe bune.Si mai este o mare problema:la ora actuala daca nu mai sunt ore intr-o scoala cel care pleaca este cel care are dosar mai subtire(adica cel care chiar a mai si muncit si nu a alergat dupa tot felul de hartii)
4.In minister si inspectorate este o adevarata mafie,oameni care castiga foarte multi bani din tot felul de invarteli...europene.Mafie indestructibila ,dupa parerea mea.
Concluzie din partea unui insider:METASTAZA.
Comparand sistemul de invatamant de pe vremea comunistilor cu cel de astazi, exista diferente majore, unele mai bune fata de trecut, altele mai rele. Parerea mea este ca invatamantul din trecut a fost la pamant din urmatoarele puncte de vedere:
RăspundețiȘtergere1. A omorat creativitatea si spiritul critic pozitiv. Romanii sunt printre cei mai carcotasi din lumea "civilizata", criticand mereu fara a da solutii, doar pt. arata cat de "dastepti" suntem. Romanii sunt foarte intoleranti, dupa cum se vede si din comentariile de pe blogul tau, sau de pe alte site-uri. Opiniile diferite sunt imediat batjocorite, iar autorii sunt jigniti. Trasatura asta se trage din scolile comuniste, unde copilul, in loc sa fi fost incurajat, era scos in fata clasei atunci cand gresea si era facut "de cacat" in public.
2. Scoala comunista insista prea mult pe teorie si prea putin pe practica. Astfel incat, "toti" suntem doxa la teorie, dar habar nu avem sa punem "2 paie cruce".
3. Scoala comunista ne-a educat sa ni se dea mura'n-gura, ne-a invatat ca "merge si asa", sa trisam (cine nu a copiat la examene poate sa arunce cu piatra primul).
4. Scoala comunista isi permitea sa admolesteze copiii fizic cat si psihic.
Astea-s lozinci! Şcoala aia a scos forta de munca calificata pentru care n-a fost o problema sa-si gaseasca de lucru oriunde in lume. Uite ce rebuturi sociale ies acum de pe porţile şcolilor. Am ajuns sa nu mai primesc la interviu oameni sub 35-40 de ani.
ȘtergereTi se pare ca sunt lozinci. Sunt lucruri traite personal si apoi comparate cu scoala "din afara", la fel, bazata pe experienta personala.
ȘtergereIn shimb sunt de acord cu nivelul scazut din prezent. De fapt eu cred ca scaderea calitatii scolii este un fenomen general in lume, nu numai in Romania. Noile generatii care vin la interviuri (unde sunt intervievator), duc lipsa de cunostiinte minime. Suntem nevoiti sa ii angajam doar prin prisma potentialului sau a perceptiei ca au potential.
Asta este problema generala a scolii, care a ramas in urma la capitolul "prezentare", si trebuie sa concureze cu distractiile disponibile generatiei.
Fix asa este,domnule Diaconu, absolventii de liceu sau universitati ,si mai ales cei de la scolile industriale si de meserii,erau si sunt oricand asimilabili pe pietele de munca occidentale,si nu ca necalificati,ci fie ca muncitori profesionisti calificati,fie ultracalificati.Acum ce calitate mai are muncitorul roman tanar,asta care nu mai invata teorie multa ca are google(deci ar fi complet inutil sa mai retina ceva), in afara de pretul ieftin si iubirea de lanturi???Adevarul e ca era nasol rau ca "era scos in fata clasei atunci cand gresea si era facut "de cacat" in public" ,acum ca e democrasi,ii da una-n gura la profesor,si si-a rezolvat frustrarea,dupa care,isi cheama 3 colegi in fundul clasei,si fac posta o colega mai labila.Asa un progres,n-au visat comunistii nici daca ar fi consumat ecstasi de 3 ori pe zi!Daca nu suntem in stare sa observam nici diferentele astea flagrante,ce pretentii sa mai avem la subtilitati?! Vorba aia: csf ,ncsf .
ȘtergereSistemul "comunist" avea mare calitate ca testa permanent cunostintele elevilor. Desigur, testele nu erau infailibile si aveau scapari (in special BAC-ul) dar, pana sa ajungi acolo treceai de examenele "de treapta" care erau criminale si care realizau "piramida" calitativa. Loazele de la "mate-fizica" erau categoric peste elevii de medie de la "mecanica", de exemplu. La final, cu sau fara BAC, industria - asa beteaga cum zic unii ca era - avea materialul uman necesar si adecvat. Nu ca acum cand, daca tragi un scuipat in sus pica fie in capul unui "jurist" fie al unui preot! Nu vedeai vanzator de "Alimentara" cu studii superioare :-) . O alta consecinta a sistemului competitiv a fost ca prostului i se spunea ca e prost si macar avea sansa sa recupereze... Pe atunci nu primea nimeni "Diploma de participare la clasa a 8-a" ca acum... Dadeau examen 10 pentru un loc la un liceu "de top"... Ii invata de mici pe elevi cu lupta pentru locul mai bun. Absolut firesc pentru ca ii pregatea pentru viata. Acum, toti prostii sunt "speciali" si analfabetii au devenit "neintelesi"...
RăspundețiȘtergere