Ați auzit că a spus Georgescu ceva de genul că poate fi „1 leu litrul de banzină”? Wow! „Cum poți să spui o asemenera aberație?” - urlă propagandiștii. Iar dacă urlă propaganda înseamnă că-i doare.
N-aș vrea să vă demonstrez cum se poate ajunge la 1 leu litrul de benzină, dar aș vrea să facem ceva mai interesant. E un experiment care, cu siguranță, vă va demonstra niște treburi mult mai complexe și surprinzătoare. Pentru aceasta ar trebui să găsiți pe cineva care era suficient de matur pe vremea lui Ceaușescu. Nu foarte matur, dar să fi apucat și el să intre în câmpul muncii, astfel încât să aibe puțin habar de realitățile de-atunci. Deci, după ce îl identificați, întrebați-l(întrebați-o) din scurt: „Auzi, cât era metrul cub de gaz pe vremea lui Ceaușescu?”. După asta, întrebați pe rând de: kilowattul de energie electrică, de metrul cub de apă, de cât plătea chirie(cel mai probabil stătea într-un apartament de stat, deci plătea chirie). Întrebați-l de biletul de tren sau de autobuz dacă era navetist. După ce puneți toate întrebările acestea, vă rog să verificați dacă am dreptate cu ceea ce vă spun mai jos.
Există o probabilitate foarte mare(probabil de peste 80%) ca interlocutorul dumneavoastră să nu-și amintească aceste informații. În ceea ce privește metrul cub de apă sau cel de gaze, probabilitatea e de peste 99%! Da, știui, vă gândiți că au trecut peste 35 de ani de-atunci și e logic să nu mai mai știe, deh, oamenii mai și uită. Însă, pentru a verifica temeinicia celor spuse de mine, întrebați dacă a știut vreodată aceste prețuri. Dacă nu era administrator de bloc, în mod sigur nu știa! De ce?
Vă voi da răspunsul, însă înainte de asta, să vă mai fac o dezvăluire: pe vremea lui Ceaușescu apa și gazele naturale nu erau contorizate. Și nici căldura, dar aia în anumite zone nu prea era, așa că n-o bag în calcul. Cu toate că, dacă mă gândesc bine, situația nu era departe de cum e acum cu Nicușor. Dar să nu ne mai împiedicăm de chestiile ăstea. Așadar, cum naiba plăteai apa și gazele dacă nu erau contoare individuale? Simplu, exista un singur contor pe bloc, administratorul verifica indexul, stabilea cât s-a consumat și împărțea egal la numărul de locatari. Iar la sfârșit de lună plăteai chiria(dacă nu era locuință proprietate) și utilitățile.
Acum, după ce ați înțeles cum funcționa treaba, e timpul să înțelegem altceva, anume de ce nu au habar oamenii de atunci de acele prețuri? Probabil v-au spus deja, dar verificați: nu le știau pentru că erau derizorii. Gaz aveai la discreție. Apă la fel. Oricât ai fi consumat, tot puțin costa. Chiria, de asemenea, era derizorie. De ce se întâmpla așa? Subvenționa statul cumva prețurile? Nicidecum! Statul câștiga grozav de pe urma chiriilor, a utilităților s.a.m.d. Totul era obscen de ieftin pentru că prețurile erau extrem de aproape de cât e normal să fie.
E drept, pe vremea aia nu plăteai „taxă de CO2”, n-aveai „certificate verzi” și chiar dacă nea Nicu visa regenerabile, investea în cercetare, nu-ți băga în factură parcul eolian sau solar făcut de-un șmecher pe așa-zise fonduri europene. Să nu uit, cei care-au trăit atunci, au prins câteva crize petroliere majore și, cu toate astea, nu-mi aduc aminte să se fi plăns de prețul benzinei. De plâns se plângeau de altceva, anume că nu prea găseau benzină deoarece nea Nicu făcea economie ca să-și plătească „datoriili externe”, preferând să vândă la extern hidrocarburi în loc să le dea pe piața internă.
Ca idee însă, trebuie să rețineți că a existat o perioadă în care toate cele necesare traiului de zi cu zi erau la prețuri corecte, adică derizorii. Între timp, s-a inventat „omul din mijloc”, „multinaționala binecuvântată” sau „consultantul isteț”, iar întreținerea tuturor acestor păduchi costă enorm.
Mă întreabă unul și altul de ce au cumpărat ungurii de la MVM E.ON-ul? Nu știu de ce întreabă asta și nu înțeleg lacrimile de crocodil. E.ON-ul era nemțesc, nu românesc, iar cei care acum se îngrijorează au uitat să se îngrijoreze atunci când primeau factura de la E.ON și nu întrebau de ce ei plătesc substanțial mai mult kilowattul decât în sud(asta cu Kilowattul în loc de metrul cub e altă tărășenie!)? N-o să vă dau acum răspunsul, ci într-un material viitor deoarece trebuie să revin la subiect.
Așadar ce vă interesează mai mult: să fie litrul de benzină 1 leu sau toate cele necesare traiului de zi cu zi(inclusiv benzina) să aibă prețuri atât de accesibile încât să nu-ți pui problema lor? Știu, într-un fel ambele înseamnă același lucru. Și, da, e posibil! Trebuie însă să te ducă puțin capul și să redirecționezi mafioții, adică să le predai cursul despre cât de simplu e să să furi de la străini pentru a ne fi bine tuturor. Problema noastră e că mafioții noștri i-am băgat în pușcării pentru a le lăsa „câmpul tactic” liber mafioților din afară. Și, ca să o închei rotund, vă voi da diferența dintre globalism și suveranism: „În globalism mafioții tăi sunt în pușcărie pentru a le permite mafioților globali să te fure, în timp ce în suveranism mafioții globali sunt dați afară, iar mafioții tăi fac în afară ceea ce făceau mafioții globali la tine-n țară”. Gândiți din perspectiva asta întrucât e singura corectă!
Era 3 lei un Birlic, adica echivalentul unui galon (circa 4 litri=3,78 litri) deci litrul de benzina era 0,75-0,80 bani.
RăspundețiȘtergereDar atunci, Romania avea economie performanta.
ȘtergereFlota de pescadoare si de petroliere ...
Probabil că ăla a fost momentul când tribul ăla de târgoveți s-au frecat pe mâini ca musca și au văzut că e rost de făcut bani, Iraq, Libia, chiar și Liban, toate ăstea aveau prețuri mici la pompă, Iran, Rusia încă mai au!
ȘtergereÎn anii 50-60 o fi fost aşa ieftină. Dar în 1980, cînd şi-a cumpărat tatăl meu maşină, costa 7,50 lei litrul. În 1982 s-a făcut 9,50 lei.
ȘtergereProbabil 0,70 lei, nicidecum 7,5 lei!! Aveam 15 ani cand tata si-a cumparat masina in 1977 si atunci era cam 1 leu litru de benzina! O franzela era 0,30 lei, 1 kg carne porc 34 lei( erau pachete de 1 kg, un vecin era vanzator la alimentara si ne anunta cand aducea la vanzare), iar primul meu salariu de muncitor calificat la 18 ani a fost de 2100 lei, la 6-8 luni dadeam examen de treapta de calificare si mai primeam 2-300 lei la salariu in plus! Cea mai inalta treapta era a 6-a, dupa care faceai scoala de maistrii daca vroiai! Faceti comparatie ce cumparai atunci cu un salariu minim fata de acum! Cei care nu au trait atunci nu stiu valoarea leului acelor vremuri! Atunci nu exista impozit pe salariu (sau nu il platea salariatul!!), nu exista TVA (cea mai mare furaciune a statului), nu existau accize!! Si mai zic unii ca nivelul de trai este mult mai bun ca acum 40 ani!! Somn usor acelora!!
ȘtergereTVA-ul era si atunci, dar era mic si se numea ICM:
ȘtergereImpozit pe Circulatia Marfurilor ..... intre comercianti, pana la consumatorul final.
Doar de un pret imi amintesc, chiar daca eram doar un copil, chiria la stat. Era atat de mica incat nimeni nu o baga in seama, desi era platita la zi. 15 Lei. M-a trimis la I.C.R.A.L, la Matei Ambrozie sa o platesc
RăspundețiȘtergereTraian Băsescu, președintele în exercițiu al României, la TVR: "Un candidat la președinție trebuie să fie un om deschis, un om despre care să știi totul. Când a fost întrebat prima dată cum ați făcut cele șase case și a răspuns că din meditații... Când am văzut, râdeam singur în birou! Cum un profesor de fizică poate să-și facă șase case din meditații?!... Mi-a părut rău cu nu m-am făcut profesor de fizică. (...) Măi, omule, din 2009 până acum, ai fost premierul Grivco, erai cu Mircea Geoană în spate, cu alianța de la Grivco ai vrut să-l înlocuiești pe Boc, ai participat la suspendarea din 2012 prin mandatul pe care l-ai dat reprezentantului tău în Parlamentul României. Până în ianuarie spuneai că-i bun Ponta și rău Băsescu. Acum ai devenit candidatul dreptei. Cine ești, Iohannis? În ce crezi?"
RăspundețiȘtergereAlegerile s-au încheiat. Schimbarea s-a produs. Unii "și-au luat țara înapoi"
La un salariu de 2500 de lei painea era 0,80 lei.
RăspundețiȘtergereNoh! Noh! Pita albă era 5,40 lei un kg(în Ardeal, căci în Regat, se purta franzeluța 250-400 gr.), dar aluatul era adesea necopt--poate pentru că economiseau peste măsură gazul la coacere.*Salariul minim pe economie* era 2043 lei în noe 1989, la *categoria I, bază*.În martie 1990, s-a mărit la 2230 lei, categoria I bază. Sunt înscrise în vechile Cărți de Muncă.
ȘtergereCei care au prins perioada de bunăstare dintre '65-'78 pot confirma cele din articol, dar să nu uităm că sunt și generații care cunosc doar austeritatea de după '80 când electricitatea era data cu program, apa la fel. De căldură ce să mai zic. După '84 centrala de cartier nu a mai dat căldură și ne încălzeam lăsând aragazul să ardă non-stop. Nu reusea să încălzească un ap cu 4 cam. În iernile viscolite imi aduc aminte că mă trezeam dimineața cu zăpadă pe pervazul din interior. Iar în alimentari bătea vantul. Pâinea, zaharul, uleiul, etc. era pe cartelă cu porția. Pt lapte, duceai sacoșa cu sticlele goale și o lăsai în rând cu celelalte, de cu noaptea. Dar adesea trebuia să ședem personal toată noaptea toți frații cate 3 ore fiecare ca să apucam dimineața 3-4 litri de lapte. Dar muncile câmpului din timpul școlii?, începând din clasa a 5a până venea zăpadă. Uneori era foarte frig. Îmbrăcăminte și încălțăminte proastă. Mâncare ioc. La liceu eram cazați la ferme în condiții de pușcărie. Jeg, păduchi, Masa o primeam doar dc faceam norma. Si nu reușeam mereu, deci în ziua respectivă eram "băiat de-o ciorbica". O spălătură de cartofi sau fasole. Felul 2 nu-l mai primeam. Dimineata 1 felie de marmeladă cu ceai din zahăr ars. Șeful de post făcea de pază în stația unde oprea rata, ca sa nu fugim acasă. Am crescut cu ceapă prăjită în bulion întins pe pâine. Carnea și brânza o vedeam rar la oraș. Și când aducea erau cozi enorme și îmbulzeală. De Crăciun vedeam ciocolata, portocala si banana primită la pachetul cadou dat părinților prin întreprindere. Erau o minune! Le mâncam câte puțin ca să dureze deliciul cât mai mult. Nici cojile nu le iertam. Cine zice că biletele de transport erau ieftine? La ce folos dacă mereu erau burdușite și călătoream ciorchine pe scară.
RăspundețiȘtergereÎn tren era frig. Vara mai mergea dar Iarna nu era de călătorit!
Deh! Știam cu toții, că ni se spunea la școală că trebuie să strângeam din buci ca să achităm datoria țării...
Pentru cine am tras o copilărie urgisită? Pentru jigodiile astea care de conduc de 35 de ani și tot de atâția ani ne-au spoliat țara mai abitir ca niciodată și ne-au îndatorat iarăși mai rău ca atunci...
Da, asa era, foarte corect ai spus.Cele relatate de tine au aplicabilitate doar celor de la oras.Noi, astialalti, de la tara, traiam mult mai bine.Aveam porcii in cocina, gaini, gaste, rate, curci.Laptele nu era o problema, faceam branza, unt, etc.Congelatoarele erau pline de carne.Mai taiam si cate un vitelus, carnatii atarnau in camara, sunca si slanina nu se terminau niciodata.In gradina erau pana peste cap, rosii, ardei, vinete, varza, conopida, etc.Fructele erau fructe, compoturile, muraturile, zacusca, etc.Partea proasta este ca si noi cei de la tara, am inceput sa traim mai rau, din pacate.
ȘtergereUn vecin șofer pe auto-basculantă îmi povestea că era o practică comună pentru ei în acele timpuri (anii 70-80) SĂ ARUNCE CÂTEVA REZERVOARE DE BENZINĂ/MOTORINĂ (într-o tură/schimb) ÎN ȘANȚURI (!!!) făceau asta întrucât li se calcula ,,hărnicia" în funcție de cât combustibil consumaseră în timpul programului...
RăspundețiȘtergereAsa e! Si in armata se aruncau lunar milioane de litri de combustibili destinati aparatelor de zbor sau armamentului motorizat, in santuri, si li se dadea foc. Motivul era ca daca nu se consuma intreaga cota de carburanti alocata pe luna respectiva, luna urmatoare se scadea cota. Cota alocata era imensa, nici naiba nu putea folosi atata carburant dar daca nu se ardea, exista riscul sa se ajunga in situatia sa scada prea mult cota aia si in final, sa nu mai ajunga.
ȘtergerePlus ca diferenta de pret dintre carburantii consumati de stat si cei vanduti populatiei, era enorma si se faceau niste businessuri "la negru", de milioane!
Dupa '80, s-a mai strans cureaua. Marii consumatori de benzina (camioane, autobuze, etc), au fost bagati in "parcuri reci" si a inceput trecerea masiva la motoarele Diesel. Iar particularii nu prea aveau masini cu motoare Diesel. Doar unii dintre "fericitii" cu ARO...
"De plâns se plângeau de altceva, anume că nu prea găseau benzină deoarece...". Ba, benzina se gasea pe toate drumurile doar ca nu prea avea lumea la ce s-o foloseasca, masinile private fiind extrem de putine raportate la mia de locuitori!
RăspundețiȘtergerePretul benzinei, nu era nici atunci foarte mic. Da la 2.5 lei/litru, cat era cand mi-am cumparat eu prima Jawa 350 Ogar, a ajuns pe la 4.5 lei si de prin 1980 s-a dus brusc pe la 8-9 lei/litru si asa a tinut-o pana prin 1990, daca nu ma insel eu prea mult. Cand au scumpit mult carburantii au introdus si chestia aia cu circulatul par-impar la sfarsitul de saptamana si i-au si cartelat. Astea, fiind preturile la PECO dar pentru masinile intreprinderilor, cam tot timpul a fost in jurul a 1 leu/litru sau chiar mai putin deci, influenta pretului carburantilor in preturile produselor, era extrem de mic.
Cu chiriile nu stiu cum era, pentru ca n-am stat cu chirie dar cert, erau foarte mici si pretul chiriei, nu prezenta o problema pentru nimeni. Si la gaze, apa, curent, la fel, preturile erau foarte mici si accesibile oricui.
In plus, nu se platea impozit nici pe salarii (exista un impozit pe care-l platea intreprinderea, pe total salarii), nici pe altele si nici nu existau obligatii legale de plati enorme catre niste privati, cum e acum, cu asigurarile auto si imobiliare sau cu cele medicale/CAS (asistenta medicala era gratuita pentru toata lumea, la toate specialitatile medicale si desi medicina nu era nici pe departe atat de "tehnologizata" si "avansata" ca astazi, beneficiam de o asistenta medicala la cote chiar mai inalte decat azi, din foarte multe privinte!)
Desi azi toata lumea e obligata sa zica despre perioada ceausita ca era rea si asta de acum e buna, realitatea e ca multe de atunci, se aplica azi in draci dar impachetate in poleiala "capitalista", cum ar fi chestia cu colectarea ambalajelor PET si sticla (pe atunci se numea 3R - Recuperare, Reconditionare, Refolosire si se aplica sticlelor si borcanelor, hartiei si textilelor) sau plafonarea preturilor (atunci se numea mercurial).
In afara de faptul ca pe atunci aveam si cercetare, si agricultura, si industrie, si economie si energie si acum nu mai avem decat datorii externe, pe vremea aia eram sub influenta rusiei (dar aveam si independenta si suveranitate nationala), iar acum suntem sub influenta americanilor (dar nu mai avem nici constitutie, nici independenta, nici suveranitate).
Asta asa, in mare, pentru ca diferentele dintre atunci si acum sunt extrem de multe si extrem de mari, acum, din multe privinte fiind mai rau decat atunci.
Si cand ma gandesc ca in urma cu exact 35 de ani, pe la ora asta, eram pe undeva prin fata casei lui Adrian Paunescu, in drumul meu ocolit de la baricada de la Inter, spre casa pe care o aveam langa Romana, dupa ce aia de la Pescarul au inceput sa treaga in cei din fata de la Intercontinental...
Păi și statul din ce să se finanțeze că nu prea mai are nimic în afară de utilități?
RăspundețiȘtergerePe bune? Ce "utilitati" are statul roman?? Or fi ele, utilitatile vandute romanilor ale cate unui stat dar sigur nu ale statului roman!!
Ștergere5 lei litrul de 95 octani, preț noe 1989.Era *la porție* de 20 de litri lunar, pe cap de Dacie furajată. Se mai trafica benzină de 75 octani(pentru camioane Steagul Roșu), pe care o *îmbunătățeau*cu tetraetil de plumb, ca să-i crească puterea de detonație în cilindru.
RăspundețiȘtergereÎmi place că toată lumea comentează, dă prețuri, calculează, povestește despre cum era până în 1989... Eu, mai nătâng așa, am o altă problemă: România produce petrol? DA. România produce gaze? DA. România produce electricitate peste nevoile ei? DA. Și atinci, cum mama măsii, plătim benzina, gazele, curentul mai mult ca în Austria, Ungaria, Spania care NU produc nici petrol, nici gaze, nici curent?!!!!
RăspundețiȘtergerePunct ochit, punct lovit! Asta e radacina tuturor relelor: talharii ajunsi "la carma" au instrainat toate resursele tarii parazitilor straini. Romania are tot ce este necesar pt a fi independenta din toate punctele de vedere. Si, mai mult,
ȘtergereUltimul pret la benzina fost 7,5 lei/l, anterior a fost 4,5.
RăspundețiȘtergereSă facă cineva socoata! După raportul OMV-Petrom pe primul trimestru 2024, costurile unui barilul de țiței, 159 de litri, erau 14 dolari și ceva cenți. Costurile de rafinare ar fi cum tot atîta.
RăspundețiȘtergereGeorgescu pare a avea dreptate, n-ar trebui să coste mai mult de un leu.
Cu prima criză a petrolului, început de ani 1970, s-a hotărît ca orice să aibe un preț mondial. Au început cu petrolul.
Mai e si varianta inchiderii conductelor de gaz ce traverseaza slava ukraina la inceputul lui 2025. Orban spera ca nu se vor inchide daca gazul e unguresc, nu rusesc. https://www.stiripesurse.ro/surse-raport-sri-si-sie-oamenii-rusiei-implicati-in-preluarea-eon-de-catre-compania-de-stat-din-ungaria_3530159.html https://www.g4media.ro/ungaria-poarta-discutii-privind-livrari-de-gaze-rusesti-prin-ucraina.html
RăspundețiȘtergere