Începând cu luna septembrie a anului trecut, petrolul a început să crească, iar în noiembrie a dat semnalul că trendul este unul solid. Şi, dacă mai există sceptici sau cârcotaşi, sunt ferm convins că în faţa unei creşteri de ~30% petrecută în patru luni nu prea mai au argumente. Întrebarea firească este "ce se întâmplă", iar răspunsul nu se lasă nici el prea mult aşteptat: economia recuperează, deci creşte cererea.
Subiectul petrolului este unul dintre primele pe care le-am tratat pe acest blog. Am făcut-o conştient fiind de un lucru cât se poate de simplu şi vizibil cu ochiul liber, anume acela că suntem total dependenţi de această substanţă. Tot ceea ce ne înconjoară este făcut sau are în compoziţie petrolul. Dezvoltarea nebunească a secolului XX s-a făcu exclusiv pe baza petrolului, iar întreg mediul economic actual este unul dependent în proporţie covârşitoare de petrol. Probabil criza în care ne aflăm ar fi oferit o oportunitate extraordinară de schimbare a acestui model economic, însă lipsa unor tehnologii viabile aproape au tras pe linie moartă toate modelele bazate pe energia verde.
Cum suntem la "sfârşitul crizei" pare a fi sosit momentul perfect pentru reluarea creşterii preţurilor la aurul negru deoarece, nu-i aşa, în momentul în care creşte cererea e logic să vedem explozia unei materii finite de care suntem total dependenţi. Ceea ce avem de fapt aici este o ecuaţie nemiloasă care ne demonstrează că modelul în care ne aflăm este unul care nu mai are potenţial: în momentul în care economia reporneşte, preţul petrolului creşte scumpind mărfurile, ceea ce conduce la o criză a preţurilor şi, automat, la reintrarea în criză. Cum în această perioadă se face comerţ cu recovery-ul mai ceva decât comerţul cu moaşte din evul mediu, orice zvon sau prognoză cu privire la îmbunătăţirea climatului economic are ca efect o umflare a preţurilor.
Conform logicii expuse mai sus, actuala stare de fapt a preţurilor de pe piaţa petrolului reflectă o îmbunătăţire a climatului economic. Într-adevăr, la prima vedere aşa ar sta lucrurile numai că realitatea ne infirmă acest fapt. Nu trebuie decât să contrapunem imaginii edenice promovată de presa de business evoluţia unui indice nemanipulabil, anume a Baltic Dry Index. În acest moment se află la 1519, o valoare care riscă să spargă minimul înregistrat în aprilie 2009 şi ameninţând să ajungă la minimul absolut din decembrie 2008. În aceste condiţii oare despre ce revenire se face vorbire? Bănuiala mea este că în acest moment ne aflăm în mijlocul unui proces de manipulare a preţurilor sau de estimare greşită a revenirii economiei. Practic, evoluţia Baltic Dry Index ne arată că schimbul de mărfuri a ajuns la un nivel rahitic, ceea ce nu justifică, în niciun caz, optimismul unora. Şi, în mod sigur, nici actualul nivel al preţurilor la petrol.
http://www.theoildrum.com/files/Oil%20production%20vs%20price%20v3.png
RăspundețiȘtergerene arata ca pretul nu are aproape nicio legatura cu productia si cererea. E vorba doar de temeri si de inflatie.
Baltic Dry Index a scazut datorita intrarii in uz a unor noi nave comandate la sfarsitul lui 2008. Acestea adauga mult la capacitatea de transport oferita, conducand astfel la o scadere a pretului transportului maritim, reprezentat de BDI.
RăspundețiȘtergereDin pacate nu am sursa. Am citit pe undeva in urma cu cateva saptamani.
@adi ,explicatii exista intotdeauna,totul este sa te hotarasti de care parte esti,gasesti cu duiumul bloage si stiri care sa confirme 100% ceea sa crezi
RăspundețiȘtergerehttp://www.bloomberg.com/news/2011-01-07/volkswagen-s-audi-sets-sales-record-as-deliveries-last-year-increase-15-.html
RăspundețiȘtergerehttp://news.yahoo.com/s/afp/20110105/bs_afp/brazilautosaleseconomy_20110105182520
http://www.scotiacapital.com/English/bns_econ/bns_auto.pdf
Doar cateva dintre motivele pentru care preturile la carburanti pe piata mondiala vor continua sa creasca.
Dan Selaru: Exceptand actuala criza, pretul petrolului a fost corelat cu BDI. Incepand cu sfarsitul anului 2008 s-a constatat un fenomen mult mai interesant in sensul ca BDI a devenit leading indicator pentru petrol. In limita timpului o sa postez si un grafic pentru mai multa claritate.
RăspundețiȘtergereInca una cu "revenirea" economiei mondiale: http://www.bloomberg.com/news/2011-01-10/freight-rates-poised-to-tumble-as-35-mile-line-of-ships-passes-coal-demand.html
RăspundețiȘtergerePetrolul este cotat in USD, iar tiparnita FED merge in reprize de mai bine de doi ani. E normal ca efectul masei monetare suplimentare sa se vada in preturile cele mai volatile - actiuni si materii prime.
RăspundețiȘtergereSa inteleg ca esti short petrol Dan?
RăspundețiȘtergereE discutabil ce se intampla cu pretul petrolului. Cel mai probabil a anticipat optimist revenirea economiei globale. Astept corectii.
RăspundețiȘtergereGanditi in termeni total antropomorfici, cea mai simpla metoda de a creste pretul unui produs este de al cumpara in proportie de 90% de pe piata, il depozitezi o perioada de timp fara sa il scoti in piata pana creste cererea in mod dramatic apoi incepi sa il scoti la lumina zilei. Tot vad teorii care sunt aruncate in piata si sunt raspandite aproape pandemic referitor la cerere si oferta. daca nu sunteti un jucator pe piata si sunteti doar executanti nu mai deschideti pliscul ca faceti doar GALCEAVA si ATAT.
RăspundețiȘtergere@Anonim [18:59]
RăspundețiȘtergereMetoda pe care o propui nu e aplicabila practic la valori atat de mari (~90%) pentru ca:
1) Nimeni nu actioneaza singur pe piata, iar cumpararea unui bun in cantitati mari va antrena rapid cresterea pretului acestuia datorita faptului ca si ceilalti vor avea nevoie de el si vor incerca sa cumpere la randul lor, pentru a-si satisface propriile nevoie sau pentru a specula. In consecinta, costul marginal al bunului respectiv va fi crescator, cu atat mai mult cu cat oferta este inelastica;
2) Pastrarea oricarei cantitati dintr-un bun presupune costuri de stocare, care nu sunt niciodata neglijabile. Tocmai de aceea magazinele de haine fac "lichidari de stoc" ala finalul unui sezon.
3) In momentul in care decizi sa vinzi, pe masura ce arunci o cantitate mai mare de marfa pe piata, pretul acesteia va scadea, iar profitul marginal va fi descrescator, cu atat mai mult cu cat cererea este mai inelastica.
4) Daca monopolul asupra unui anumit bun este mentinut suficient de mul, potentialii cumparatori vor incerca sa-si satisfaca nevoile folosind bunuri alternative, care s-ar putea sa nici nu fi existat atunci cand monopolistul si-a calculat ascensiunea. De aceea un monopolist va fi aruncat aproape intotdeauna in afara pietei.
La valori mai reduse de speculare a proportiei cererii/ofertei pentru un anumit bun, ceea ce ai descris tu e exact ce fac speculatorii, care cumpara ieftin acum pentru a vinde scump mai tarziu. Daca reusesc, obtin profit, daca nu, isi asuma pierderile. Pe termen lung speculatia asigura stabilitatea returilor atata timp cat speculatorii utilizeaza doar fondurile proprii, si ceea ce pot atrage de pe piata de capital. Atunci cand folosesc insa creditul fiduciar - creat din nimic de banca centrala impreuna cu bancile comerciale care opereaza cu rezerve fractionare - lucrurile se schimba dramatic. Speculatorii sunt printre primii beneficiari ai creditului nou creat astfel, si de aceea "bulele" se formeaza cel mai adesea in domeniile in care acestia actioneaza cu precadere - bursa, materii prime si imobiliare. De aceea spuneam mai devreme ca pretul petrolului e crescut "cu tiparnita" :)
apropo de petrol si aur:
RăspundețiȘtergereIt appears that gold's isn't really a currency... until it is :) http://www.zerohedge.com/article/india-offers-pay-iran-oil-gold