În urmă cu aproape un an vă spuneam că Tesla urmează să dea faliment. Ce-i drept, m-am cam înșelat ca timing, dar drumul către care merge este unul deja mai mult decât clar. Și asta chiar și pentru novici. Ușor, ușor aburii propagandei și ai PR-ului marca „Musk” se duc, astfel încât realitatea să se poată prăbuși peste falsa construcție.
În fapt, zilele negre nu vin doar pentru Tesla, ci pentru întreaga industrie auto. În SUA stocurile de autovehicule au crescut la niveluri greu de imaginat. Practic acolo industria, la fel ca pe vremea comunismului la noi, „produce pe stoc”. De cumpărat mai cumpără „cucu”. În Europa, tocmai ce s-a încheiat a șaptea lună de scădere a vânzărilor autovehiculelor, iar în China, deja de aproape un an nu mai răsare soarele în acest domeniu. Și, ca să fie treaba treabă, în aprilie scăderile au fost de peste 16%! Vorbim despre China, piața despre care se spunea că e veșnic nesătulă.
În mod evident, cifrele globale extrem de proaste din domeniul vânzărilor se reflectă și-n zona de creditare. Paralel cu picajul pieței se duc de râpă și finanțările. Întrucât „sângele proaspăt” nu mai acoperă mizeriile acumulate, indicatorii arată ca naiba. Rata delicvențelor în domeniul produselor de împrumut pentru autovehicule a explodat în SUA - campioană absolută în mod evident - dar urmată îndeaproape de Europa.
Ce ne spune nouă această stare de fapt? E la mintea cocoșului: marea dărâmare începe. Nici n-au salvat bine americanii măreața lor industrie auto, că trebuie s-o facă din nou. Ăia de la Ford par a se fi trezit primii. S-au apucat de concedieri. Naiba știe dacă le fac din cauză c-au simțit că le arde casa sau pentru a face presiuni asupra guvernului în vederea solicitării unei noi infuzii publice. Capitalism, deh!
Dar stați liniștiți, treburile nu sunt mai roz nici în căruța noastră. Nemții mai au puțin și trec industria pe butuci. BMW a intrat pe pierdere - previzibilă de altfel de câțiva ani, Volkswagen nu doar că nu și-a revenit din șmenul cu falsificarea emisiilor, dar înțeleg c-au mai și produs ca berbecii anul trecut și au un stoc imens de autovehicule imposibil de vândut în Europa. Asta în timp ce vapoarele cu retururi din China vin pline ochi. Chinezii se scuză că n-ar mai cumpăra din cauză de lipsă de putere de cumpărare. Însă știți cum e, acum fac și ei mașini și dacă barca ia apă, cel puțin să arunce lestul la ceilalți în corabie ca să mai ușureze chinul propriu.
Am uitat ceva? Era cât pe-aci că se-ascunseseră, mititeii. Aud că și pe la francezi e cam groasă situațiunea. Modelul de alianță patentat de Renault se pare că nu mai funcționează în parametri satidfăcători, lucru prevăzut de Carlos Ghosn încă de acum doi ani. Doar că anul trecut când s-a apucat să pună pulanul pe ei în vederea optimizării s-au speriat japonezii și, ca să-i taie din elan, l-au băgat la bulău pentru, chipurile, nereguli financiare. Naiba știe dac-or fi fost sau nu, însă păsăricile vesele spun că Nissan tot respinge cererile în „căsătoria cu acte” asemeni unei domnișoare care vrea să pară virgină, dar pe ascuns se tot chinuie să-și vindece bolile venerice care-o chinuie și care, pe zi ce trece, devin tot mai jenante. N-am reușit să-mi întind tentaculele până acolo, dar piața se cam plânge de calitatea produselor samurailor. Circulă și-un banc cum că în tot răul e și-un bine: cică dacă-ți iei un Nissan se pare că ai asigurat locul de parcare pe toată perioada de deținere. În curtea service-ului, desigur. Mă rog, vorbe de oameni răi, dar ceva e putred pe-acolo.
Cifrele care sosesc din piață nu sunt grozave pentru nimeni. E clar că norii negri ai recesiunii pieței sunt extrem de amenințători. Așa că, începe să se facă simțită soluția din zicerea aia care se-ncetățenise pe la noi: „ultima soluție/înc-o revoluție”. Ce-am vrut să spun e aproape vizibil cu ochiul liber: se creionează noi cereri de infuzii sănătoase de capital în vederea salvării unei industrii mult prea mari pentru a nu fi cvasi-falită. Dacă vor avea viziunea să-și scoată zoaiele la vedere înainte de circul care urmează în bănci - și care cred că e deja aproape de explozie - s-ar putea să prindă ceva firfirei contra unei noi mega-restructurări la nivel mondial. Adică o regrupare în urma căreia să rămână doi - maxim trei producători globali. Și-atunci să te ții plânsori și seppuku la închiderea benzilor de producție. Dacă însă băieții veseli vor continua să se comporte ca niște mari businessmani, s-ar putea ca peste vreo șase luni să regrete amarnic și să le-auzim gâfâitul disperat dintre fiarele ruginite ale fostelor fabrici ultra-eficientizate.
Din criza anului 2008 nu s-a iesit niciodata, asa ca era clar ce urmeaza. In 90, vestul s-a salvat distrugind estul, cistigind 18 ani. Acum ce sa mai faca?! In fata lor mai au 2-3 tari de stors si pot obtine, cel mult, 5-7 ani in plus, inainte de-a ajunge din nou in situatia de astazi. Situatia este fara iesire.
RăspundețiȘtergereCapitalismul modern este criza omenirii care tine de vre-o 300 de ani. Distrugerea e amanata prin anexarea unui nou lucru de stors. In curand nu o sa mai fie nimic de stors, atunci ca veni colapsul total.
ȘtergereDraga Dan, nu doresc publicarea sau distribuirea link-ului ev. o traducere din partea ta si o sinteza e binevinta.Respect mult munca ta. S#S https://www.armstrongeconomics.com/international-news/germany/german-car-sales-collapse/
RăspundețiȘtergere