vineri, 22 martie 2019

În spatele unor accidente

Nu pot să nu mă uit spre dezastrul numit Boeing 737 Max fără să constat ceea ce toată lumea vorbește, anume că a fost alungit aberant și că n-ar fi trebuit să apară. E simplu să vorbim acum, la spartul târgului, despre toate aceste probleme. Dezastrele deja s-au produs, astfel încât acum nu putem decât să constatăm și să inventariem.

În mod normal, Boeing ar trebui să reia totul de la zero și să proiecteze o aeronavă comercială adaptată vremurilor de azi. Poate vă întrebați de ce n-a făcut-o până acum. Răspunsul e de-a dreptul banal: din rațiuni economice. De ce să investești bani în cercetare în condițiile în care ai deja un design perfect funcțional care, în timp, și-a dovedit fiabilitatea și siguranța. Este tipul de judecată considerată „sănătoasă” în zilele noastre. 

În acest mod „sănătos” de a gândi ar trebui să căutăm toate problemele Occidentului în general și ale SUA în special. Fuga nebună strict după profit, pe fondul superficializării tuturor factorilor de decizie, sunt pietrele de moară legate de gâtlejul sleit al unei economii care abia se mai mișcă. Va avea oare Boeing puterea să reia totul de la zero?

Poate ar trebui să ne uităm în ograda principalilor lor concurenți, Airbus. Nici acolo lucrurile nu sunt tocmai verzi. Airbus A380 e mai degrabă un eșec, o construcție megalitică a prezentului pentru care interesul a fost manifestat doar în segmentele marginale ale pieței. Chiar dacă avionul reprezintă un succes al tehnicii, fiind proiectat de la zero cu scopul precis de a satisface cererile din ce în ce mai mari de transport, mie personal mi se pare un eșec comercial. Un eșec de care e responsabil, în special, „peticitul” 737 Max.

Există însă un jucător pe care nu-l vede nimeni întrucât toți ochii sunt ațintiți la lupta dintre Airbus și Boeing. Se numește Comac C919 și primul său zbor comercial este programat în 2021. Este proiectat de la zero, a fost supus unor teste intense și este rezultatul unui program strategic demarat în 2008 de autoritățile chineze. Pe moment, Comac C919 are comenzile asigurate de liniile aeriene chineze.

De ce-l aduc în atenție e limpede pentru oricine. Și pe teritoriul transporturilor aeriene se întâmplă ceea ce ce vedem la tot pasul: în economie, în politică, în industria militară. În timp ce „jucătorii dominanți” sunt sleiți de luptele din ce în ce mai aprige, la umbra acestor giganți se ridică viitorii lideri: mai mici, mai agili, mai optimizați. De-aceea vă rog să nu pierdeți prea mult timp cu scandalurile de la Boeing sau Airbus. Stelele viitorului trebuie căutate în Asia.

8 comentarii:

  1. Atat? Doar atat pentru un subiect atat de vast? E adevarat ca sunt trasate principalele idei dar totul e atat de sumar...

    RăspundețiȘtergere
  2. Nimic despre Suhoi Superjet?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu-i conceptie rusească 100%. A fost făcut împreună cu Boeing. Chinezii, cel puțin, au făcut totul aproape singuri.

      Ștergere
  3. Nu au făcut singuri: https://www.asiatimes.com/2019/03/article/chinas-new-glamour-girl-of-the-skies/. Ce excepția airfram-ului toate componentele sunt produse de asocieri cu putrezii occidentali (pe care le vor „transfera” rapid). Ce să mai vorbim de motoare...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acum să fim serioși, ai pretenția să reinventezi roata? Dacă ți se pare puțin lucru ceea ce fac, poate-mi spui cam în câte secole/milenii am putea ajunge noi la o asemenea performanță.

      Ștergere
  4. Am tot respectul pentru inginerii chinezi dar am o mare îndoială privitor la „the unstoppable asian century”. În ce ne privește m-ași mulțumi să ajungem la nivelul țărilor dezvoltate comparabile ca mărime cu noi. În definitiv Airbus este o asociere între patru țări mult mai mari decât România.

    RăspundețiȘtergere
  5. A380 e ca frecatele noastre din MN. Prea mare, prea scump greu de operat.
    Problema e ca desi piata transportului aerian a crescut in acelasi timp s-a fragmentat. Tot mai multe companii fac asta si isi impart calatorii.
    In plus cerintele calatorilor au crescut: nu mai e suficient sa ajung din punctul A in punctul B ci doresc sa am si mai multe optiuni de transport din care sa aleg pentru fiecare zi. 3 Boeing 787 pot opera sub pretul a 2 A380 oferind mai multe optiuni de transport.

    Legat de accident... e o combinatie intre excesul de tehnologie / automatizari, scule de siguranta / antrenamentul pilotilor si evident bussiness. Introducerea lui 737 s-a facut rapid si cu costuri minime. S-a considerat ca avionul este similar cu versiunile anterioare iar ceea ce era in plus oricum era automatizat deci nu conta. S-au salvat o gramada de bani de catre Boeing.

    Alta decizie criminala e ca un anumit dispozitiv de siguranta era oferit ca optional mai multi bani mai multa siguranta.

    Referitor la avionul chinezesc nu as paria pe el inca. Chinezii inca au probleme sa produca motoare fiabile.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu sunt doua saptamani de cand am citit ceva despre un nou tip de aripa si se pare ca nu e doar o idee ci un proiect deja functional, testat. Printre numele din articol responsible cu inventia asta este un ... asiatic: Kenneth C. Cheung :)

    Oricum ideea pare foarte interesanta, poti sa citesti despre ea aici:

    MIT and NASA engineers demonstrate a new kind of airplane wing
    http://news.mit.edu/2019/engineers-demonstrate-lighter-flexible-airplane-wing-0401

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)