duminică, 28 mai 2023

Răspunsuri pentru cei care mă contestă


Articolul de ieri a primit reacţiile pe care le aşteptam. Eram sigur că se vor băga în seamă absolut toţi „specialiştii” care, în mare, sunt vinovaţi de dezastrul pe care-l trăim. Cel mai mult mi-au plăcut argumentele de tipul „eşti prost pentru că eşti prost”, atât de întâlnite în cazul oamenilor neputincioşi şi disperaţi. 

Cu toate că nu aveam chef s-o fac, voi repeta esenţa a ceea ce am spus în articolul de ieri deoarece, chiar dacă nu va ajuta sistemele asupra cărora am făcut acele consideraţii, sunt ferm convins că va ajuta oamenii inteligenţi care vor şti exact de ce e bine să aplice ceea ce am spus. Acei oameni isteţi vor înţelege că principiile enunţate transform totul într-un mod benefic.

Nu vorbesc din poziţia celui care-şi dă cu părerea despre verzi şi uscate, ci din propria experienţă. Ştiu bine ceea ce merge şi ceea ce nu merge. Am avut destule eşecuri pentru a înţelege unde anume se gripează mecanismul şi-o să vă explic în detaliu.

Trebuie să mă credeţi când afirm că în lipsa unei linii directoare, a unui „proiect general” sau, mai bine spus, a unei viziuni care trebuie îndeplinite, totul se dărâmă. Fără a adera la un ideal, omul se plictiseşte, devine apatic şi lipsit de motivaţie. Care-i „farul călăuzitor” al învăţământului românesc? Pentru ce anume se duc miile de profesori la muncă? De ce fac asta? Întrebaţi şi veţi primi tot atâtea răspunsuri câţi oameni sunt. Pentru ce se duc medicii la serviciu. „Ca să facă lumea bine!” - vă vor răspunde pompos unii. La fel cum, în cazul profesorilor mulţi vor spune că ei merg la serviciu „ca să educe copiii”. Bun, frumos, dar absolut fals!

Iată primul pas: lipsa unei viziuni clare şi măsurabile. De multe ori când înregistram câte un eşec nu înţelegeam de ce oamenii nu „cuplează”. Mă enerva teribil că am angajaţi apatici, că eu aveam visele mele, iar lor efectiv - pe româneşte spus - „li se rupea”. „Nu-i plăteşti bine!” - îmi spuneau unii. Aiurea! Efectul unei măriri de salariu ţine maxim o lună. După acea perioadă atmosfera de rahat revenea. Şi iar se găsea câte unul să-mi reproşeze: „Asta se întâmplă pentru că le dai mulţi bani! Ia ţine-i tu la respect şi-o să vezi cum or să-ţi mănânce din palmă”. Altă idioţenie. Asta cu „mâncatul din palmă”, în special, mă omoară întrucât mi se pare cea mai umilitoare poziţie în care poate fi un om, indiferent de care parte a poveştii ar fi! Atât umilitul cât şi umilitorul nu pot fi numiţi oameni. 

Treptat am înţeles clar unde-i problema: eu doream ceva, iar ei habar n-aveau ce doream eu. Dar ce pot dori? Poţi pretinde, de exemplu, că faci o companie solidă din care angajaţii să trăiască mult timp de-acum înainte. Un ideal nobil, ar spune unii la prima vedere. În realitate e un rahat în care nu crede nimeni. Proprietarul îşi spune în sinea sa „hai că i-am făcut pe proşti” în timp ce salariatul se întreabă „ăsta chiar ne crede proşti, ce, nu vedem că scopul lui e să se umple de bani pe spatele nostru?”. Hai să vă văd, dragii mei, ce anume faceţi într-un astfel de setup? Vă spun eu: urlaţi la ăia până vă sar bojocii şi aveţi o oarecare şansă dacă transformaţi întreaga atmosferă într-una de teroare. Culmea, nu veţi avea fluctuaţie mare de personal întrucât veţi atrage oamenii cu structură de sclav, care se mândresc că vă fac faţă. Dar performanţe tot nu vor fi. Veţi merge în derivă şi vă veţi face nervii praf. 

Aşadar, nu e necesar doar să ai o viziune, ci să ai o viziune măsurabilă. Nu-ţi doreşti să „faci bine”, ci îţi doreşti ca în zece ani să ajungi în primele trei locuri din punctul al cotei de piaţă. Iată un declanşator teribil! Ce înseamnă în primele trei locuri? Te uiţi acum la structra pieţei şi vezi că cel mai mare are o cotă de 27%, al doilea de 20%, iar al treilea de 18%, restul fiind împărţit de ceilalţi(cifrele sunt absolut teoretice). În termenii curenţi asta înseamnă că în zece ani trebuie să ai o cotă de minim 18%. Cât ai acum? 1%, să spunem. 18% în zece ani înseamnă să-ţi măreşti cota cu 1.8% pe an. Ceea ce ai acum uiţi! Nu spui că pe anul ăsta trebuie să fac doar 0.8%, că deja am 1%. NU! Anul acesta am de făcut o creştere de 1.8%.!Ce înseamnă asta la nivel de lună, de săptămână, de zi? Înţelegeţi ideea: totul trebuie să fie concret, integrat în plan, plan care trebuie cunoscut DE TOATĂ LUMEA! Ce se întâmplă atunci când faci asta? E o minune întrucât atmosfera se schimbă radical. Oamenii ăia înţeleg de ce vin la serviciu şi au în cap un target. 

E prima parte a problemei. Desigur, trebuie să existe şi compensări salariale. Omul trebuie să simtă că pe măsură ce compania face un progres, asta se vede şi în veniturile sale. Dar cum faci asta? Te apuci să spargi banii pentru că s-au obţinut progrese? Evident că nu întrucât intervine delăsarea. O să vă spun un secret: eu nu fac măriri salariale decât în momentul în care inflaţia face ca salariul de bază să devină derizoriu. De aceea oamenii mei uneori au pe contract cele mai mici salarii de bază de pe piaţă. Însă, la sfârşitul lunii duc acasă mult mai mult decât cei care lucrează la concurenţă. Cum se face asta? Simplu: salariul de bază implică o muncă pe care-o prestezi oricum. Însă îţi las posibilitatea să creşti. Cum? Făcându-te partener. Vinzi mai mult ca vânzător, ai parte de sume clare, măsurabile. Optimizezi business-ul, economiseşti resurse, aduci ceva nou care ne creşte productivitatea, care ne face mai buni? Perfect, ai parte de bani suplimentari. Ideea e că performanţa trebuie plătită, iar atunci când setezi un context orientat către performanţă vei rămâne surprins cum oameni aparent banali se transformă peste noapte în vedete. Vei vedea oameni bucuroşi că vin la muncă şi dispuşi să pună osul la jug. Iată magia măsurabilităţii!

Care-s planurile pe termen lung ale sistemului de educaţie sau al celui de sănătate? Nimic, zero! Nicio viziune. Care-ar trebui să fie? Hai să vedem pas cu pas ce presupune. În ceea ce priveşte sistemul de învăţământ, o viziune cât se poate de corectă ar fi aceea ca în zece ani ţara să se situeze în primele douăzeci de sisteme de învăţământ ale lumii. Ce înseamnă asta? Pentru cei care termină gimnaziul avem clasificarea PISA. Acum România e pe locul 49, adică trebuie să sărim 29 de locuri. Perfect! Ce înseamnă asta pe an? Trei locuri. OK, pentru că sistemul de învăţământ este un mecanism greoi, putem spune că pentru primii cinci ani ne propunem să creştem câte două locuri, iar în următorii cinci ani câte patru locuri pe an. Concret, ce înseamnă asta? În primul rând presupune la toate nivelele evaluări cel puţin trimestriale, care să ne arate unde suntem şi ce mai e de făcut. Fiecare profesor trebuie să se asigure că la clasele pe care le păstoreşte se obţin anumite rezultate. Vor fi profesori buni şi profesori slabi. Cei buni vor fi plătiţi mai bine, cei slabi penalizaţi, până la excluderea din sistem pentru rezultate dezastruoase. Nu vă gândiţi că vor trebui proceduri complicate pentru excludere. Contextul de performanţă îl va face pe acel om să plece singur pentru că nu-şi va mai găsi locul acolo.  Totul se va schimba peste noapte! 

Îmi spunea cineva într-un comentariu că dacă te apuci să măsori va fi un haos, că acele comisii care vor evalua vor avantaja anumiţi profesori. Aiurea, când nu se doreşte se spune că „aşa ceva nu se poate”. Ba se poate! Evaluările se pot face absolut anonim, cu elevii unor şcoli trimişi la evaluare la alte şcoli, după un algoritm aleator, iar numele şi şcoala/clasa de provenienţă a elevului nu se cunosc decât la finalul corectării. Elevul ştie cu o zi înainte că trebuie să meargă la şcoala Y. Acolo i se înmânează hârtii cu cod unic, iar corespondenţa cod-nume elev se face doar în baza de date în care se introduc rezultatele. Simplu, fără bătaie de cap! La final, rezultatul evaluării e transparent pentru toată lumea. Profesorii ştiu exact unde s-au situat, ce anume probleme are fiecare elev şi trag să acopere gap-ul. Se poate? Evident că da!

La fel se pot face treburile şi la nivel de licee şi în învăţământul superior unde, din punctul meu de vedere, e jale. Nimeni nu trage la răspundere universităţile pentru jafurile pe care le scot pe bandă rulantă! Cum naiba să ai pretenţia că faci calitate în condiţiile în care tu dai diplomă unuia care nu ştie să scrie??? Îl văd pe Hader ăla la televizor. Din păcate nu m-am întâlnit până acum cu el să-l întreb dacă nu-i e ruşine. Cum poţi să-mi îndrugi atâtea aberaţii când mătăluţă eşti vinovat pentru dezastrul din învăţământul superior? Ce-ar fi dacă Ministerul Educaţiei şi-ar propune ca în zece ani să nu mai subvenţioneze studenţi decât în instituţiile care sunt în primele 100 de universităţi din lume conform clasificării Shanghai? Ministerul ar trebui să-şi propună asta şi să ceară universităţilor româneşti o chestiune similară. Ce credeţi că s-ar întâmpla? Vă spun eu, va fi o minune! 

În ceea ce priveşte sistemul de sănătate, aceeaşi poveste. Cu ce se ocupă sănătatea? Nu, în sistemul de sănătate „nu faci oamenii bine”, ci îţi propui chestii concrete. Spre exemplu, îţi iei ca target înjumătăţirea numărului de bolnavi cronici în următorii 20 de ani. E posibil? Evident. Se poate măsura? Evident! Ce presupune asta? Stoparea numărului de bolnavi cronici care-ţi intră în sistem, pentru că deja îl ai plin. Cum faci? Prin prevenţie, evident. L-ai văzut pe unul că e gras cât casa, trimite-l la analize şi arată-i perspectiva. Dă-i dietă, asigură-i suport, fă-l să iasă din criză. Asta trebuie să fie treaba medicului de familie. Altceva? Poţi să-ţi propui să creşti media de viaţă cu 5 ani tot în următorii 20 de ani. De ce faci asta? Pentru că ai bolnavi care trebuie trataţi corespunzător. Responsabilizează-i pe medicii care-i tratează. Evaluează prin mâna căror medici a trecut un pacient. De ce unul cu o condiţie de sănătate similară a trăit mai mult decât altul? E vina medicului, sau a pacientului? Fiecare chestiune trebuie evaluată. Fiecare medic trebuie să fie făcut responsabil de actul său. Şi da, trebuie proceduralizat totul! Îmi spunea cineva că astfel se reduce creativitatea medicului. Ai, ce m-a lovit!

Ştiţi cum e asta cu creativitatea? M-am lovit de-atâtea ori de ea că mi se ridică părul în cap. De fiecare dată mi-a fost dată ca argument împotriva ordinii. Cică nu e bine cu disciplină deoarece asta distruge creativitatea. E cea mai mare prostie! Pentru a fi cu adevărat creativ omul are nevoie de ordine şi de o oarecare predictibilitate. Ce are a face „creativitatea” unui medic cu administrarea de către asistente la momentul stabilit a medicaţiei? Cu ce este afectată creativitatea dacă se setează proceduri clare de acces în spital, de către oameni care preiau bolnavii într-un mod eficient? Evident, cu nimic. Şi mai e o chestie: medicul n-are de ce să fie creativ atunci când are de tratat pacienţi. În 70%-80% din cazuri trebuie să urmeze un protocol care trebuie să fie clar. Desigur, i se lasă libertatea de a face ceea ce e mai bine pentru pacient, dar trebuie să ştie care-i sunt limitele. 

Credeţi că se poate? În mod evident da. V-o spun din experienţă. Merge, e simplu şi e extrem de eficient. Doar că la început doare. Dar ce nu doare pe lumea asta? 

Închei prin a preciza că, în ciuda titlului, nu am scris articolulpentru cei care mi-au contestat opiniile ci pentru mulţii oameni care mă citesc şi care administrează afaceri. Ştiu că la nivelul sistemelor gigante de tipul celor analizate nu se va face nimic deoarece nu există oameni determinaţi să schimbe ceva. Însă, cei care conduc companii ştiu bine care-s problemele şi prin ceea ce am scris aici cred că-i voi ajuta.

Într-adevăr, chestiunea pe are n-au înţeles-o mulţi este că excelenţa în afaceri o atingi atunci când ştii cum anume să conduci oamenii. Sistemele gigant ale statului se prezintă în această situaţie dezastruoasă deoarece pur şi simplu nişte neica nimeni ajung să conducă zeci de mii deoameni. Care oameni când văd cât de prost e ăla de la vârf n-au cum să performeze. Gata, destul pentru azi. E totuşi duminică!

41 de comentarii:

  1. o decorticare exemplara,brovo

    RăspundețiȘtergere
  2. Sugestie:Va rog sa studiati fenomenul FALANSTERUL DELA SCAIENI.Acelasi.

    RăspundețiȘtergere
  3. ”Sistemul” este omul și el este impus de către oameni. Că acest sistem este unul fezabil, unul generator de progres sau de regres, este după modul de gândire și de simțire al celor ce dețin la un moment dat puterea de decizie. Desigur, putem vorbi de prostie, de interese ec. sau politice, dar repet, sistemul suntem noi, fiecare în parte și toți la un loc și ne reprezintă începând cu inițiatorii/profitori, sau colaboratorii/profitori până la complicii/pasivi.
    De aceea meritocrația reprezintă sistemul unei societăți evaluate. Acum, nu doar că nu există în lume meritocrație, dimpotrivă, există și se perpetuează sisteme vădit anti-meritocrate. Adică, în loc să fie stabilită o ierarhie bazată pe valoare, s-a instituit o ierarhie bazată pe non-valoare, în loc de promovarea celor mai buni dintre cei buni, acum promovăm pe cei mai răi dntre cei răi. Cum poate funcționa ceva într-o asemenea societate retrogradă?!

    RăspundețiȘtergere
  4. Planurile pe termen lung ale sistemului de educație și celui sanitar sunt să scoată cât mai mulți tineri complet nepregătiți pentru viață, zero intelectual, bolnavi, plini de vicii și dependențe, deviați sexual și legați digital și economic foarte bine de sistem. La momentul oportun cu o mișcare de mătură pot fi aruncați la gunoi pentru că în fapt nu sunt decât balast pentru acest sistem. Dacă cineva își închipuie că acreditarea unităților sanitare de către ANMCS este un mare pas înainte pe linia calității se înșeală amarnic. Acreditarea spitalelor este doar un mijloc prin care sistemul vândut corporațiilor se asigură că respectiva unitate sanitară face numai politica guvernului. În caz contrar chelește complet din punct de vedere financiar.

    RăspundețiȘtergere
  5. Daca pana acum ma mai indoiam, acum m-am indreptat de-a binelea:

    domnu` Dan e chinez, sau chiar nord coreean!

    "Arbeit macht frei!" = "Macht freie Arbeit!"

    Nici macar o mana de oameni de stiinta pur sange nu se poate autocontrola/disciplina, daramite o lume intreaga!

    Pana la urma, stanga ori dreapta, capitaliZmul sau comuniZmul: tot un dreaq cu o viziune unica - un targhet - pentru "binele" tuturor slugilor!

    Ar fi bine sa fie etiliZm, dar e mai mult narcoZa .... multimilenara!

    Domnu` Dan, revizionati va rog Imaginariumul Doctorului Parnassus:

    https://www.youtube.com/watch?v=4d2DyutWm0c

    RăspundețiȘtergere
  6. Da, si eu cred ca analiza ta este gresita. Nu stiu daca imi vei publica acest comentariu (asa cum nu ai facut-o, de doua ori, cand am argumentat (fara a avea pretentia ca am dreptate ! - doar mi-am expus ideile - legat de patriotismul lui Ceausescu) dar sper ca il vei citi...
    Eu cred ca este gresita pentru ca atat timp cat elevii nu vor intelege ca daca nu invata raman corigenti sau repetenti, daca nu isi fac temele pot lua nota 4 (sa zicem), daca au comportament nepermis pot avea nota scazuta drastic la purtare (cu posibile consecinte) sau exmatriculati, daca vin imbracati neadecvat pot fi trimis acasa cu absent in catalog - deci atat timp cat nu este restabilita autoritatea profesorului, atat timp cat nu se renunta la sloganurile politic corecte "elevul sa invete prin joc", "elevul sa vina cu placere la scoala", "elevul sa fie incurajat in a-si manifesta spiritul critic (ei sunt analfabeti, dar au spirit critic !!), "elevul nu poate fi certat, pedepsit" etc., etc., - orice evaluare, criteriu de performanta sau ce mai spui tu - vor scoate la suprafata acelasi analfabetism functional. Si aici este, cred eu, marea vina a cadrelor didactice. Au tacut timp de 34 de ani, si au cerut mereu numai bani ! Din punct de vedere profesional au acceptat orice, (modificari dezastruoase ale manualelor, ale programei, regulamente interne politic corecte, au acceptat bataile si umilintele din partea elevilor etc). Atat timp cat ceri mereu numai bani si accepti in rest absolut orice, nu poti avea pretentia sa fii respectat !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bun, comentariul! Nu cred că dl
      Dan exclude mijloacele de disciplinare pentru elevi! Pur și simplu, s-a concentrat pe problematica profesorului, în contextul grevei, al grevei doar pentru bani! După cum a-ti remarcat profesorii nu au făcut greve pentru respectarea unor principii de unde și căderea învățământului și a statutului lor!

      Ștergere
  7. Și cînd se lucra cu creionul și nu aveau electronica sub nas, ca acum, se măsura performanța. Exemplu, acordul global.

    RăspundețiȘtergere

  8. "Închei prin a preciza că, în ciuda titlului, nu am scris articolul pentru cei care mi-au contestat opiniile ci pentru mulţii oameni care mă citesc şi care administrează afaceri."

    Schimbarile propuse sint corecte si logice, dar nu se pot face in contextul in care statul sufoca totul. Cine vrea mai bine sau altfel trebuie sa inteleaga ca statul trebuie mult redus, adus la imposibilitatea de-a decide singur soarta unui popor. Ultimii 3 ani au aratat clar vinovatul si ce trebuie schimbat.
    Sistemul partinic trebuie inlocuit. In locul partidelor populatia ar trebui sa aleaga intre firme private care sa conduca diversele ministere, care, acum, sint in mina a ceea ce numim stat. Nu-si indeplinesc obligatiile sint demise imediat si nu la un numar de ani, ca in cazul alegerilor actuale care este clar ca nu schimba nimic. Cind spunem clasa politica ne referim la o clica unita de interese si care va functiona prin compromisuri straine pt 99% din populatie. Presedintele poate fi onorific, fara posibilitatea de-a avea un trai de lux pe socoteala altora. La fel si guvernul, care poate fi o firma privata specializata in probleme de administratie. Atit timp cit oamenii vor stapini si s-au obinuit sa-i voteze la un numar de ani nu va exista nimic care sa promoveze viata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. "Ultimii 3 ani au aratat clar vinovatul si ce trebuie schimbat."

      Doar ultimii 3 ani?
      Pai toata istoria reala a romanilor arata clar ca "statul" este cel mai mare hot si criminal al poporului. Dar cum statul este nimic altceva decat o suma de institutii, un pachet de legi si o gramada de oameni care din cadrul acelor institutii inventeaza si impun acele legi...
      Sa mai vorbim si de monopolul absolut pe forta si violenta pe care "statul" il are?

      Ștergere
  9. Genial.
    Mulțumim pt articolele zilnice.
    Ne mai deșteptat și noi

    RăspundețiȘtergere
  10. Vă mulțumesc! Fără alte comentarii!

    RăspundețiȘtergere
  11. Domnu' Steve Jobs, legat de "hârtia cu codul unic" să știi că te-am văzut când ai făcut reclamă pe Telegram la codurile QR și te-am pârât deja mătușii mele.

    RăspundețiȘtergere
  12. Tinand cont de faptul ca in ultimii 30 de ani, nivelul de educatie si de cunostiinte care ar fi trebuit sa fie acumulate, au scazut enorm, si mai ales de faptul ca scolile romanesti scot generatii dupa generatii de tineri prosti si certati cu munca, adica RATATI, eu as propune scaderea slariilor sub nivelul salarului unei femei deserviciu, pentru ca aceasta daca ar fi echipata cu o joarda si cu un casetofon cu caseta lectiei de predat,editatat de Min. Invatamantului, astfel se poate inlocui cu succes orice prostofesor care pentru interese personale distruge invatamantul si copii.
    Pentru asta as propune ca elevii sa scrie extemporale lunare care sa fie corectate de profesori calificati, dar care sa nu aiba niciun contact cu elevii, astfel s-ar face economii imense, si s-ar rezolva toate problemele legate de invatamant.

    RăspundețiȘtergere
  13. Referitor la absolventii facultatii de medicina, pe care prostii ii cred doctori, acestia, atata timp cat urmeaza strict tratamentele impuse de mafia Farma in stransa legatura cu OMS o organizatie privata condusa de un criminal care in tara sa de origina a ucis zeci de mii de persoane, motiv pentru care a fost promovat la conducerea OMS, organizatie care nu are interesul sa vindece oamenii, cva altfel nu s-ar interzice total vanzarea acelor medicamente care de ex. te vindeca de Covid, ci au interesul sa le vanda cat mai multe medicamente scumpe dar total ineficiente, deci inutile, acesti absolventi ar trebui sa fie incadrati ca agenti comerciali, si nu ca medici., si asta pentru ca orice prost cu 10 clase care stie sa citeasca, poate sa respecte tratamentele IMPUSE de OMS.

    RăspundețiȘtergere
  14. Din nefericire, domnule Diaconu, ati gandit si scris exact ca un userist. Pozitivismul acesta afisat si practicat face victime printre oameni, natii si popoare. Ati fosu muscat de viermele neolibralismului, sper pentru dumneavoastra ca sunte doar inca una din victime si nu vreun beneficiar. Argumentele sunt de prisos, din moment ce ati consumat atat efort ca sa descrieti un mecanism care se rezuma simplu la testul grila. Dar tocmai aceasta masura omoara tot ce este bun la fel precum Procust omora oamenii cu patul sau. Solutia, este mereu aceeasi, a folosit-o Tezeu cu succces: Urcati-va dumneavaostra insiva in patul lui Procust: aveti copii? ii duceti la scoala in sistemul de stat? in cat timp cheltuiti 2800-3200 lei cat este salariul unui profesor? Cei care stau pe astfel de salarii sunt niste looseri? Cum?!? Adica o natie intreaga isi lasa copiii sa fie educati de niste looseri? Raspundeti daca puteti si cum puteti la aceste intrebari pe care ar fi trebuit sa le aveti inainte de a va da cu parerea pe un subiect pe care nu il stapaniti. Aveti bani. Foarte bine. Multi manageri care au pus la pamant firme cu pretentii s-au umplut de bani. Asta nu ii face buni manageri, dimpotriva. Managementul asta procustian este reteta sigura a falimentului mai devreme sau mai tarziu. pentru ca toate incep cu falimentul moral. Spre informarea dumneavostra si a tuturor neoliberalilor constienti sau incosntienti de ideologia la care se inchina, un profesor trebuie sa ramana profesor si dupa fiecare vacanta. Muncesc prea putine zile si ore profesorii? Sigur? Si copiii vostri la fel. Incepeti prin a propune ca vacanta unui elev sa fie 21 de zile lucratoare pe an.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. FALIMENTUL MORAL care da punctul culminant din comentariul dumneavoastră va începe când toți copii educați de sistem nu vor mai fi acceptați de sistem, chit ca deja se întâmplă de mult. Adică, cați avocați au ieșit de pe băncile scolii care nu sunt azi avocați, cați economiști care azi nu fac economie?
      Hai sa va spun cat de pesimist vad eu situația, @DD a făcut-o sa para roz bombon.
      Școlile din Romania sunt crema puca vax albina in occident, in rusia sau in china, nu da nimeni 2 bani pe ele. Singura scoală care va mai avee trecere pana prin 2030-2040 este școala de IT. Atât vor Stăpânii planetei. In rest vor sa distrugă toate profesiile. Pe medici i-a făcut criminali pe toți care au susținut vaccinarea si statutul lor de resort moral a decăzut de la salvator la criminal in saci negri. Nu a uitat nimeni medicul care a recunoscut in pandemie: Si eu am ucis!. Azi doctorii sunt văzuți de majoritatea oamenilor ca fiind criminali. Si aceasta perspectiva își va avea roadele in anii următori când Stăpânii vor aduce un robot medical chatGTP-30. Așa ca doctorii vor dispărea, vor rămâne doar cei care vor învăța si partea de IT, de a vorbi cu robotii medicali si a-i ști sa ii setezi, iar cunoștințe de specialitate medicala nu va mai fi nevoie, când sunt scanere si analize tomografice computerizate care vad tot. Pe când va cresc copii, ei vor trai deja acea realitate.

      Apoi la fel ca si cum medicii sute de profesii vor începe sa dispară pe când copii dumneavoastră vor creste adulți.
      Deci școala ce o fac acum toți copii romani este degeaba.
      Intr-un singur sens ar avea rost școala asta, doar daca ar renunța la notele școlare. Cat timp sistemul de note exista, școala e degeaba, ca nu se învață nimic, decât sa se copieze si sa pui chatGPT sa-ti facă temele.


      Sistemul românesc de educație încă e un sistem de tip sovietic, importat de la comuniștii lui Lenin, si nu l-a schimbat nimeni de atunci, e un sistem leninist si e ca si Ucraina făcută tot de Lenin, are exact aceeași problema ucraineana. Si va intra tot mai mult in conflict cu sistemele mai mari, gen sistemul de angajări si blocuri de munca din viitor, peste 20-30 de ani când copii de azi vor deveni adulți cu copii la rândul lor.
      Doar la facultate s-a adoptat sistemul Bologna sa îmi pot echivala diploma in alta tara. Si a fost un artificiu prin care ai noștri marxiști au comasat anul 4 si 5 de faculta ca sa corespunda cu sistemul lor, dar mai multe nu s-a modificat.
      Dar sub facultate trebuie sa recunoaștem, sistemul este TOT COMUNIST SOVIETIC = degeaba, degeaba, degeaba. Copii își pierd efectiv vremea acolo. Eu am vecini care își educa copii acasă, si ii învață chestii superbe, nu pierderea de vreme de la scoală, dar ca sa iți educi ciupii acasă ba nu ai timp, ba nu ai chef, ba nu ești responsabil ca si cei care își asuma acest rol, ca e prea multa hârțogărie de făcut ca sa faci școala acasă, si totuși vezi ca societatea le oferă lămâi la copii sa își facă limonada când vor creste adulți, nu ii învață cum sa crească copacii de lămâi.

      Daca tot va bateți cu rușii, draga guvernule, de ce nu te lupți cu mentalitățile leniniste si marxiste din școala românească, clasele 1-12? Nici măcar facultățile nu sunt echivalate cu ce se preda in afara. Pai eu cu profesia mea, când merg in Germania si zic ce am studiat toți rad de mine ca ce am studiat eu se face la vreo 4 facultăți diferite si mult mai aprofundat. Pai le zic ca asta era gândirea sovietica a sistemelor de învățământ, cate un pic din fiecare, dar nu suficient ca era control pe informații. Si daca știai tot era bai mare.
      Totuși după 33 de ani de mentalitate sovietica + încă 45 de ani de comunism ceaușist-sovietic se găsește careva sa ne treacă sistemul de tip sovietic al învățământului la alt sistem?
      De exemplu la acest tip de sistem de învățământ fără notele școlare de tipologie sovietica:
      https://nouindanemarca.com/portofoliu/sistemul-de-invatamant-in-danemarca/

      Ștergere
    2. Viliu 28 mai 2023 la 13:33 = marxistul clasic
      Anonim 29 mai 2023 la 03:03 = marxistul modern, alias neo-marxistul, alias "progresistul"

      Ambii bat campii si nu au habar pe ce lume traiesc si cum functioneaza aceasta in mod real.


      In alta ordine de idei,
      Cum bai sa dai Danemarca sau oricare din statele scandinave si multe din cele vestice drept model de urmat? Mai ales cand in ziua de astazi TOATA PLANETA RADE DE EI! O adunatura de imbecili neo-marxisti FALITI care in mod real sunt footuti pe banda rulanta in toate gaurile inclusiv de descultii aia pe care ii importa cu sutele de mii de prin toate gropile de gunoi ale lumii.


      Danemarca este tara cu cel mai ridicat nivel de taxe si impozite din toata Europa si in primele locuri la nivel mondial. Si cu toate acestea:
      - "Danemarca se mandreste cu faptul ca 90% dintre copiii cu varste cuprinse intre 3-5 ani urmeaza o gradinita publica. Sistemul de invatamant public ESTE PARTIAL GRATUIT si garanteaza in majoritatea cazurilor un loc disponibil pentru copii, incepand cu varsta de un an. Acesta este finantat de stat, iar PARINTII AJUNG SA PLATEASCA DIN BUZUNARUL LOR un maxim de 30% DIN COST."
      - "Gradinitele au personal calificat pentru ingrijirea copiilor, insa acestea NU PUN ACCENT PE ACUMULAREA DE CUNOSTINTE, CI PE dezvoltarea limbajului, abilitatilor sociale si DEMOCRATICE PRIN JOACA."
      - "in Danemarca NU SE PUNE ACCENT atat de mult PE CUNOSTINTELE ACUMULATE (mai ales in scoala primara si gimnaziala), CI mai degraba PE ABILITATILE SOCIALE EXPLORATE"
      - "Este bine de stiut ca aceasta scoala primeste si studenti din afara tarii, insa si acestia tREBUIE SA PLATEASCA TAXE, LA FEL CA STUDENTII DANEZI. Printre materiile de baza, aceasta include si dezvoltarea abilitatilor sociale, artistice, sportive si muzicale."
      - "Danezii au descoperit repede ca notele NU II AJUTA PE COPII SA SE SIMTA IN LARGUL LOR SI SA SE EXPRIME LIBER, de aceea sistemul de notare incepe abia din clasa a saptea."
      - "Cele mai importante diferente pe care eu le-am observat la sistemul de invatamant danez este ca PROFESORII PRIORITIZEAZA IN EDUCATIA COPIILOR VALORI, PRECUM: STAREA DE BINE SI FERICIRE, ARMONIE, responsabilitate si curaj, incredere, autonomie si participare la activitatile individuale si de grup. Faptul ca copiii invata multe abilitati prin joaca si NU LE ESTE IMPUSA INVATAREA SI NOTAREA DECAT ATUNCI CAND SUNT MAI MARI si s-au obisnuit deja sa traiasca conform unor VALORI SANATOASE, le ofera un confort psihic si o placere de a veni la scoala."


      Daca nu cunosteti "valorile sociale si democratice" cu care natiunile astea de imbecili ISI DISTRUG PE BANI MULTI VIITORUL, urmariti pana la capat acest video de la o televiziune din Romania si aflati in mod direct cum este realitatea in societatea scandinava. Sariti peste "povestea trista" a lui Neica Nimeni si concentrati-va pe ocupatia lui de baza si mai ales, ciuliti urechea cand povesteste despre realitatile sociale ale vietii de zi de zi:
      https://www.youtube.com/watch?v=9F13h1waB90


      ____
      https://arhiblog.ro/vrei-poate/

      Ștergere
  15. E corect si logic ce afirmi, insa pentru romanica e ...utopie . Chiar de s-ar gasi factori decizionali bine intentionati, subzistam intr-o COLONIE

    RăspundețiȘtergere
  16. "...Evaluează prin mâna căror medici a trecut un pacient. De ce unul cu o condiţie de sănătate similară a trăit mai mult decât altul? E vina medicului, sau a pacientului? Fiecare chestiune trebuie evaluată. Fiecare medic trebuie să fie făcut responsabil de actul său. Şi da, trebuie proceduralizat totul! Îmi spunea cineva că astfel se reduce creativitatea medicului. Ai, ce m-a lovit!
    Şi mai e o chestie: medicul n-are de ce să fie creativ atunci când are de tratat pacienţi. În 70%-80% din cazuri trebuie să urmeze un protocol care trebuie să fie clar. Desigur, i se lasă libertatea de a face ceea ce e mai bine pentru pacient, dar trebuie să ştie care-i sunt limitele."

    Sunt medic, vă urmăresc de ani de zile - de vreo 2 ani, practic, zilnic! ("Trendurile economice" le-am setat la "preferate" pe propriul blog la care scriu de peste 9 ani) şi este prima dată când comentez aici şi acum, ieşind din statutul de "observator".
    Dar chiar şi aşa îmi permit să observ cum, precum orice fiinţă umană, funcţionaţi pe cicluri (ştiţi, alea trei, şi chiar mai multe), la cel intelectual şi emoţional alternând momentele de introspecţie şi detaşare cu cele de avânt şi extra-vertire "revuluţionară!" (cam ceea ce se manifestă în aceste zile de weekend de sfârşit de mai :)..
    Doar aşa pot explica această tiradă împotriva unor "categorii profesionale" care, din păcate, ca să intru abrupt în problemă, au CEL MAI PUŢIN DE A FACE cu EFICIENŢA ECONOMICĂ / MANAGERIALĂ şi cu MĂSURABILITATEA / SCALABILITATEA !
    De fapt, pe coperta unei cărţi pe care am scris-o cu ceva timp în urmă (un "Tratat de Alimentaţie Naturală a OM-ului") am expus, para-frazând un celebru fost rector de Medicină, prof. Haţieganu din Cluj, cam aşa : "Medicina PENTRU VIAŢĂ este Ştiinţă, ARTĂ şi Conştiinţă"...
    ...Nu doar "Ştiinţă şi Conştiinţă", cum zicea Haţieganu prin anii 1950, ci şi ARTĂ. Căci Medicina nu este (doar) o profesie, ci o Artă - aceea ca Medicul (Mediatorul/Mediumul dintre Mintea şi Sufletul Fiinţei din faţa sa), nu Doctorul (administratorul de "doctorii" chimice alopate ale Big Pharma) să poată avea inteligenţa, dar şi înţelepciunea şi puterea de a pătrunde nu doar corpul "pacientului", ci şi Inima şi Sufletul acestuia.
    Da, ştiu cer prea mult într-o lume "nebună" şi extrem de "afaceristă", în care DOAR BANUL CONTEAZĂ,...
    CONTABILITATEA este la putere. Înţeleg asta...
    Dar dacă doriţi scalabilitate, avem şi aparate practice care măsoară şi chestii "subtile" (aparate de biorezonanţă şi multe altele ce evidenţiază nivele de activări la ADN şi de Conştiinţă, Lumina interioară a unei Fiinţe şi multe alte chestiuţe), dar nu asta importă, ci faptul primordial de a cerceta cine are vocaţie de a se apropia de omul-Fiinţa din faţa sa pe care Sistemul Matriceal îl cataloghează ca un "pacient" şi "consumator".

    De aceea, dragă domnule Dan Diaconu, permite doar să reamintesc cum OM-ul nu este o unitate economică redusă la acest corp fizic, pe seama căruia/căreia se fac "afaceri", ci ceva mult mai complex, MULTI-DIMENSIONAL (şi am bănuiala/speranţa că ştiţi despre ce vorbesc, căci Fizica şi Mecanica Cuantică numai sunt demult "ezoterisme"), în care această "Măsurabilitate" reprezintă o MICĂ / FOARTE MICĂ FRACŢIE din ÎNTREGUL care este FIINŢA UMANĂ.

    Deci, practic şi "la obiect", fără înflorituri inutile : este utilă şi măsurabilitatea, Eficienţa măsurându-se prin "Starea de Sănătate", însă instrumentele folosite sunt pur şi simplu alăturate aiurea (ca şi cum vrei să măsori câmpul magnetic/curentul electric cu metrul de croitorie), cercetând "calitatea sănătăţii" unei Fiinţe şi al corpului ei fizic cu parametri specifici economiei.
    Un singur exemplu : măsuraţi gradul de (intensitatea) Empatie şi mai ales Compasiune pentru a vedea adevărata Vocaţie şi Eficienţă a unui adevărat Medic (şi nu, cum spuneam, a unui biet administrator/vânzător de doctorii, angajat/sclav la Big Pharma)...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. N-am pretenţia că deţin adevărul absolut. Mulţi mă acuză că tratez problemele managerial. De fapt avem de-a face cu nişte sisteme, sisteme care n-au cum să funcţioneze dacă nu sunt manageriate corespunzător. Desigur, indicatorii pe care i-am dat pot fi eronaţi. E logic, nu fac parte din sistem, deci e foarte probabil să bat câmpii atunci când vine vorba de chestiuni de specialitate. De altfel, intenţia mea a fost aceea de a exemplifica modul în care se poate planifica performanţa şi cum trebuie să se desfăşoare evaluarea. Metodologia, cu siguranţă trebuie întocmită de oameni de specialitate, dar având în cap măsurabilitatea rezultatelor şi plnificarea evoluţiei pentru atingerea ţelului propus.
      Principiile managementului sunt aceleaşi. Şi orice sistem, indiferent de gradul său de complexitate, pentru a funcţiona corect, trebuie să se subordoneze acestor principii.
      Şi-aş mai vrea să vă mai spun ceva. Dumneavoastră, la cum vă simt, faceţi parte dintr-o categorie aparte. Dacă oameni ca dumneavoastră ar fi majoritari în sistem, probabil că n-ar fi nevoie de nicio măsură deoarece treburile s-ar echilibra de a sine. Dar câţi oameni din această categorie are sistemul? Cunosc şi eu medici care mai mult duc de-acasă decât iau de la spital, profesori dedicaţi care nu dorm nopţile din cauza emoţiilor pe care le au pentru copiii care urmează să dea o probă la vreo olimpiadă sau la admitere. Sunt oameni extraordinari în ambele sisteme, oameni care chiar fac minuni, dar, din păcate, sunt departe de a fi majoritari şi, mai rău, nici nu sunt apreciaţi aşa cum ar merita. Aici e tragedia!

      Ștergere
  17. Cât despre Educatori/Învăţători/Profesori, numai de bine, cu aceleaşi idei fundamentale aplicate şi aici (copiii şi tinerii nu au nevoie, primordial, de profesori care îşi profesează profesia lor, vorbind pe limba lor şi mentalitatea lor pentru un salar şi atât, ci în primul rând de Învăţători care să le arate cum este ÎN-VIAŢĂ - dacă au habar... dar mulţi astfel de adulţi sunt mai handi- decât copiii veniţi "de undeva" de unde cei mici încă mai ştiu intuitiv mult mai multe chestii decât deştepţii setaţi ai Matrix-ului care i-a asimilat cu entuziasm şi maximă eficienţă.
    Deci, EDUCAŢIE şi NU DRESAJ, un dresaj care s-ar face cu cea mai mare eficienţă atunci când se aplică strict parametrii specifici Afacerii... căci, atunci, unde ar mai fi Facerea (pentru care am venit aici, pe Planeta asta) ?

    Dar toate aceste "chestiuţe" pălesc în faţa Chestiunii fundamentale : suntem într-un Matrix controlat nebuneşte de nişte Păpuşari care se joacă cu minţile humanoizilor ce se cred "şmecheri", profesori, doctori, economişti şi, mai ales, eficienţi. Punct.
    Ce mai râd ăştia de la butoane când văd toată astă zbatere "de jos"...

    Dar, ce să-i faci, asta e poVestea pe moment, urmează să vedem pe ce Cale Temporală intră Planeţica noastră în scurt(ul) timp (rămas) : orice este posibil, iar chestiunea cu eficienţa economică a doctorilor/profesorilor este cea mai mică problemă a umanităţii, acum, când Saltul Galactic în Centura Fotonică stă să explodeze.

    Spor la Elucidare !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. suntem într-un Matrix controlat nebuneşte de nişte Păpuşari

      In primul rând in conștiința mea exist doar eu, nimeni altcineva. Eu doar deduc existenta altora si le aprob existenta in propria mea conștiință când ii întâlnesc, o singura data, după care ei continua sa existe in conștiința mea si sa-mi creeze amintiri si sentimente si participa la viața din mine, iar eu la viața ce o recunosc in ei. Unii poate mă enervează foarte tare sau supară pe parcurs si ii șterg din conștiința mea, iar ei nu știu cum, pur si simplu dispar din viața mea definitiv. Alteori mă șterg alții pe mine din ei si nu mai pot ajunge sa vorbesc eu cu ei.
      Deci ca cineva sa existe in mine, eu îmi fac om proiecție a lor in conștiința mea, si așa încep ei sa existe pentru mine.

      In al doilea rând, Păpușarii controlează indirect lumea, educând oamenii sa își proiecteze in conștiința lor zi de zi obedienta fata de timp, iar Stăpânii folosesc timpul pentru a subjuga sclavii prin datoria fata de timp, unde Timpul înseamnă de fapt bani, celebra sintagma a sclavilor. Așa ca metodele sunt indirecte si dezvoltate in 1819 când vizionarii industriei care abia apărea au spus ca vor avea nevoie de muncitori in producție si au inventat 8h de munca, 8h de viată si 8 h de somn. Iar următorul lucru au inventat școlile pentru acești muncitori in care au învățat oamenii sa își proiecteze in conștiința lor sintagma 8h,8h,8h ca o mantra. Deci, obedienta fata de timp.

      3) Apoi au venit cu o noua sintagma când epoca industriala a înflorit: Timpul înseamnă bani! Deci obedienta fata de timp, sintagma 8h-8h-8h au transformat-o in sintagma obedientei fata de bani, proiecții in conștiința umana care nu era înainte in viața oamenilor, așa cum nici sintagma de 8h de munca nu exista decât de 200 de ani, din 1819. Unii chiar afirma ca asta a fost o invazie a mașinilor in conștiința oamenilor care de mii de ani trăiau liniștiți fără mașinării, si de când au apărut mașinăriile ne regulează viața cat sa dormim, cat sa mâncăm, cat sa stăm la job si cate contacte de socializare sa avem pe săptămâna. Chestiunile astea erau inexistente acum 200 de ani, si mii de ani omul a trăit fără sa cunoască aberațiile Păpușarilor care își prețuiesc mașinăriile mai mult decât pe oameni si pentru care timpul înseamnă doar bani, nu si oameni. Doar ca pentru oameni sintagma timpul înseamnă bani nu e aplicabil ca la mașini, deoarece timpul înseamnă si oameni.

      4)Iar sistemul educațional doar te baga in cușcă, nu te dezvoltă. La scoală prin punctualitate si teme te învață sa respecți timpul si sa fii obedient minutelor si secundelor, care mai târziu in munca, obediența fata de timp,("sa va faceți temele pana mâine!") se transforma in obedienta fata de bani,("time is money!") așa cum a fost trasata de părinții acestui sistem educațional in 1819 creat pentru viața industriala din ultimii 200 de ani.
      Azi am ajuns la capătul acelei proiecții mari in conștiința colectiva de industrializare a planetei, si sistemul educațional de acum 200 de ani nu funcționează in zorii acestei noi epoci ce va apare. Momentan funcționeze doar pentru industrie, dar industria dispare ca se automatizează, deci degeaba se fac scoli, efectiv degeaba, oamenii aia din scoli nu vor apuca sa profeseze nimic din ce învață la scoală degeaba. Profesorii habar nu au ce se va întâmpla cu copii când ajung adulți. Pentru ca ii învață vrăjeală, nu sisteme de gândire! Si când dai vrăjeală nu mai ții contactul. Felicitări celor care au profesori cu care si acum țin contact, înseamnă ca i-a învață pe copii mai mult decât vrăjeală. Le-a dat un sistem!!!!!!!!!!!

      Ștergere
  18. o să fiu cam neplăcut cu acest comentariu dar ce să-i faci nu poți să-i faci pe toți să te placă.
    Prin urmare ... sunteți profesor ca să știți problemele sistemului de învățământ sau doctor? Bănui că nu. Dar nu voi folosi asta că să încerc să vă contrazic. Dar puteți să priviți asta ca pe un avertisment că vă băgați unde nu știți.

    O să vă spun că menirea profesorului este dublă să educe personalitatea și să predea informația. Să admitem că informația se poate măsura. Să admitem și că se pot răsplăti profesorii care par că au evoluții pozitive (ce-o fi însemnând asta ?). Dar cum faci cu profesorii care predau la elevi ce nu au dorințe de învățare sau șî mai important cum evaluezi succesul unui profesor în a educa personalitatea un copil. Altfel dacă te rezumi la informația brută ajungi un fel de facilitator către google.
    Sau hai să mai iau un exemplu simplu... cum evaluezi tu educatorii ? Sau chiar învățătorii care au ca prim țel educarea copilului și nu îndesarea lui cu informații ? Cum cuantizezi dumneata cu adevărat (subliniez asta) acest lucru individual ? Poți ?

    În sistemul de sănătate avem doctori buni ca persoane umane (nu neaparat foarte plini de experiență sau cunoștințe), doctori f buni ca și cunoștințe dobândite (dar altfel execrabili ca oameni), doctori care pică și testul interesului uman și cel al cunoștințelor și ar mai fi și cea de-a 4-a categorie și f rar întâlnită de doctori buni și ca oameni și în ceea ce privește cunoștințele.

    Cum îmbinăm domnule D.D. aceste categorii de oameni (de altfel prezenți în orice domeniu) cu faptul că uneori apar acele proceduri absolut aberante cum a fost cu recentul covid ? Și mai vreți să faceți tracking la oameni să vedeți care trăiește mai mult ca altul și de ce ... deja la propoziția asta mă faceți să râd. o dați în big brother.

    Eu zic după părerea mea că problema învățământului și a sistemului de sănătate și a orice altceva (nu numai din țara noastră) este îndepărtarea de Dumnezeu și setarea unor absurdități de idei în cap.

    Vă împărtășesc o părere așa ca lucrător într-o companie care-mi impuie capul de targeturi și goal-uri și alte cele măsurabile și cuantizabile, lasă-mă frate să muncesc ceea ce îmi dai de muncă (pe banii care mi-i dai - decenți dar nici prea prea nici foarte foarte) și mai lasați-mă cu politica corporației și alte politici ...

    Sper că s-anțeles ceva...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte simplu.
      Care profesor preda obedienta fata de timp la copii este un profesor rău si vândut Marilor Capitaluri Corporatiste si indiferent ce preda, poate fi orice materie, daca o face cu acesta atitudine lucrează pentru masoni.
      La doctori la fel, a fost clar din pandemie incompetenta tuturor care nu s-au opus si încurajau vaccinarea. La doctori s-a separat grâul de neghina, faptele fiecăruia sunt sus in Ceruri si consecințele vor urma tot din Ceruri. Mulți medici in 2020-201 si-a vândut sufletul pe banii companiilor farmaceutice sa bage apocalipsa in mintea oamenilor.
      Deci in mare, problema începe de la formarea si crearea instituțiilor. Noi am dărâmat toate instituțiile comuniste: CAP-uri, 5000 de fabrici si uzine si toate instituțiile tehnice si științifice adiacente acestor sectoare economice. Dar nu am dărâmat mentalitatea comunista din spitale si scoli. Abia la facultate au acceptat cumva ăștia sistemul Bologna de 4 ani, ca sistemul sovietic era de 5 ani, iar in rest nu s-a schimbat nimic din comunism încoace, dar nimic. De fapt s-a schimbat ceva, dar in rău. Daca comparam nivelul de pregătire a unui elev din 1980 care nu avea telefon si calculator, cu nivelul de pregătire a unui elev in 2020 diferențele sunt extrem de vizibile, elevul din 2020 știe cam un sfert din cat știa un elev in 1980. Dar elevul din 2020 nu mai are nevoie sa învețe mot-a-mot!!!!!! De ce?
      Iți amintesc doar ca școala are o singura menire: sa instituie obedienta fata de timp!!! Lucrul acesta a fost stabilit de vizionarii epocii industriale in 1819 după sintagma 8h de lucru, 8h de viață, 8h de somn.
      Dar am ajuns in epoca când ceea ce s-a inventat in 1819 nu mai este necesar, nu mai e nevoie sa lucrezi 8h pe zi ca azi avem sâmbetele libere. Pana recent se lucra si sâmbătă de zeci si zeci de ani. Ba mai mult unele companii au renunțat si la vineri, iar alții reduc programul la 6 ore, si cu pandemia mai nou se poate lucra si de acasă.
      Probela este ca ne mișcăm intr-o lume i care noi învățăm ca in urma cu 200 de ani si ceva. Asta nu realizează nimeni ce învechit si expirat e sistemul de învățământ?
      Sa o zicem si pe cea dreapta, daca mâine se desființează școala, si nu mai exista scoală deloc, nimeni nu ii va duce lipsa, societatea va funcționa chiar mai bine fără ea.
      Cine nu vrea sa învețe, școala nu îl poate face sa învețe, ci ii învață tot așa sa fie obedienți fata de timp, sa ia note de trecere, si deși vor fi obraznici 12 ani, daca merg la facultate obrăznicia acolo nu își are sens, si se renunță la ea. Si la unele facultăți azi dai banii si treci examenul. Deci tot acolo se ajunge la mentalitatea de scoală de la începutul epocii industriale.
      Pentru epoca informațională ai nevoie de alt sistem de învățământ, nu de educația asta industriala 8-8-8, punctualitate, prezenta si bifat teme.

      Ștergere
  19. Excelente articole, excelenta analiza. Cred cu tarie ca atata timp cat nu exista masurabilitate in procesul muncii interesul individului pentru munca scade. Banii te pot motiva un timp scurt insa ceea ce motiveaza pe termen mediu si lung sunt indicatorii de performanta care iti pot spune in orice moment unde te situezi tu fata de un moment din trecut dar si fata de colegii tai. Practic in orice moment esti constient de evolutia ta profesionala si asta este cel mai bun motor pentru ati pastra motivatia vie. Revenind la problema invatamantului romanesc, sunt sceptica si am indoieli serioase ca ne vom reveni vreodata. Uitandu-ma in jur constat ca raul este bine inradacinat in societate, morala si buna cuviinta au disparut de mult in timp ce neghiobia, golaneala, prostia, tupeul si nesimtirea si tradarea de tara au fost institutionalizate. Cum sa ne mai revenim vreodata cu o clasa politica tradatoare si un popor complet imbecilizat? Solutia pare sa fie tot mai departe iar salvarea doar individuala.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De fapt in lumea mare a afacerilor geo-politice instituțiile sunt adevăratul pilon al oricărei afaceri de succes. Vrei sa ai succes internațional? E simplu, creezi un institut si ii faci filiale internațional si așa iți asiguri tot ce ai nevoie in materie de marketing.
      Si atunci e de analizat ce instituii fac bani din învățământ, cine profita de eșecurile educației? Degeaba a făcut Johannis Romania Educata, e doar o platforma, nu un institut. Hai sa nu amestecam mere cu pere.
      Deci ca sa schimbi educația ai nevoie sa cureți sistemul educațional de căpușe, sa faci un Institut Romania Educata, nu o platforma ca Johannis (bă președinte, daca-mi citești comentariu reparați greșeala cu platforma aia!), si Institutul ala sa funcționeze ca un cult, ca o religie a marketingului care aduce tot, măsurători, lobby, evenimente, vizite intre scoli, dezbateri, dezbateri, dezbateri si apeluri la cei responsabili de responsabilizare etc... tot ce face un institut, nu o platforma.
      Înseamnă ca nu există interesul de a crea astfel de institute benefice, deoarece altele sau alții profita la greu de situația actuala.
      Sa ne amintim ca prin 2009-2011, nu mai știu exact, ceva ministru de la agricultura crease ceva sistem de aprozare cu marfa de la producătorii autohtoni si câteva luni piețele din București au fost invadate de legume si fructe de la țăranii din Ilfov. Si ce sa vezi marii kkți de lanțuri de magazine alimentare au început sa boicoteze inițiativa asta vreo 2 luni, apoi au dat spaga si s-a închis noua inițiativa care se voia instituționalizată la nivel național.
      Deci Doamne ferește sa faci o instituție care sa funcționeze pentru oameni, si nu pentru marile capitaluri. Ca iți pui NATO pe cap!! De ce crezi ca stau militarii străini înarmați la noi in tara? Ca sa desființeze orice inițiativă de instituire a vreunui institut care nu ajuta marile capitaluri, si ajuta sclavii. Pai vine un bulifrici de la NATO la ministrul agriculturii si ii spune direct sa închidă inițiativa ca marile magazine pierd bani si e inadmisibil asta ca i-au dat banii de spaga sa vina sa ii zica ministrului ca propunerea lui încalcă dreptul marilor capitaluri de a se dezvolta internațional. Așa ca instituția NATO deși ni se spune ca e aici sa ne apere de ucraineni care nu sunt in NATO si supraveghează atent ce fac ucrainenii la noi in tara, de fapt si in realitate se afla aici pentru miniștrii de la ministere sa supravegheze sa nu vina cu inițiative pentru sclavi care strica socoteala marilor capitaluri.

      In concluzie, școala are o singura menire: sa instituie obedienta fata de timp.
      Nici un popor nu este imbecilizat sau imbecil, si soluția nu este doar individuala. Instituțiile sunt punctele cheie in dezvoltarea unei tari.
      Imbecili sunt cei care lucrează in aceste institute împotriva propriului popor, si împotriva oamenilor, ținând partea Inteligenței Artificiale si partea Marilor Capitaluri de Producție.
      Dar nimeni nu ne oprește sa ne facem instituțiile noastre locale de banca la negru, schimb de produse de la tara etc... acestea au fost sâmburele instituțiilor in comunitățile de la tara si oamenii vor revenii la ele când se vor dezamăgi toți si vor vedea ca la orice instituție merg, nu ii asculta nimeni, ci intra cu plângerea lor si ies cu ideile institutului.

      Ștergere
    2. "Instituțiile sunt punctele cheie in dezvoltarea unei tari." - Tara este ocupata de ceva timp iar clasa politica impreuna cu institutiile sunt aservite si vandute. Resursele sunt scoase la mezat iar poporul doarme un somn prelung. La modul teoretic sunt solutii doar ca nu pot fi puse in practica, sa nu uitam ca Ceausescu a murit impuscat pentru ca a dorit o Romanie suverana deranjand astfel marile puteri. Romania exista pentru ca de-a lungul timpului a avut oameni de stat care au stiut sa negocieze si sa profite de un anumit context istoric insa in clipa de fata situatia este fara iesire pentru ca institutiile de la varful tarii sunt parazitate si capusate de cei mai mari tradatori.

      Ștergere
  20. Invatamantul poate fi evaluat pe modelul unei afaceri capitaliste doar daca consideram elevul o marfa. Invatamantul poate fi evaluat pe modelul sistemului sanitar doar daca consideram elevul un pacient pasiv, inert, in coma, care se supune sub anestezie operatiei chirurgicale pe creier.
    In noul model educational, elevul este in centru, partea activa, nu profesorul, care este partea facilitativa.
    Idealul educational este stabilit de stapanii societatii, nu de profesori.
    Elevul nu e o marfa si nici un bolnav, elevul e un "construct" cu un bagaj genetic-ereditar, cu un bagaj familial, dar mai ales cu un bagaj socio-economico-cultural.
    Profesorii trebuie sa lucreze o "materialul clientului". Calitatea "materialului" a scazut. Si calitatea profesorilor a scazut, si ei fiind la randul lor un "construct" al unei societati pauperizate material si non-material. Acum culegem roadele a 10 ani de basism si 9 ani de iohanism.
    Pauperizarea si polarizarea societatii din ultimii 20 de ani sunt la baza problemei educationale din prezent, problema din care profesorii fac parte insa nu sunt unicii vinovatii, si nici macar principalii, asa cum s-ar crede.
    Evident, cresterea salariala nu garanteaza cresterea calitatii muncii prestate (s-a observat foarte bine in sistemul sanitar sau de de justitie). Calitatea depinde exclusiv de resursa umana elevul, familia acestuia, societatea, si abia mai apoi profesorul.
    E drept, profesorii pot face minuni, dar in cazuri particulare si limitate.
    Cresterea salariala ceruta de profesori are putin de a face cu calitatea invatamantului, fi mult mai mult cu supravietuirea fizica a acestora intr-o perioada hiperinflationista in care preturile s-au dublat/triplat.
    Sistemul educational este un sistem de masa, pentru gloate. Gloatele sunt pauperizate, iar o societate basisto-iohanista, functioneaza pe baza principiului "garbage in , garbage out". Ideal ar fi ca profesorii sa faca miracole intr-un "black box", dar uite ca nu fac miracole si nici nu ar avea cum, fiind si ei e emantie a societatii degradate si pauperizate de tip basisto-iohanisto-securist.
    Daca se doreste evaluarea excesiva a profesorilor, atunci privatizarea educatiei este raspunsul. Rezultatele bune sunt obtinute de scolile de top, acolo unde vin plozii snobilor scapatati in postdecembrism, care dupa maxim 12 clase vor studia oricum in strainatate. Problema educatiei este a elevilor din zonele nefavorizate si defavorizate. Media calitativa a scazut pentru ca zonele paupere s-au extins iar diferenta dintre saraci si imbuibati s-a largit.
    In conditiile date, situatia nu poate fi altfel decat este. O schimbare profunda sau macar semnificativa nu poate veni doar din bune intentii declarate public, ci din modificari fundamentale la nivel socio-economic.

    RăspundețiȘtergere
  21. Știați că Uniunea Sovietică s-a prăbușit la doi ani după ce a fost înfrântă în Afganistan?

    Pe măsură ce ne apropiem de cea de-a 2-a aniversare a retragerii americane din Afganistan, ar putea fi o soartă similară pregătită pentru SUA?

    Există o șansă excelentă să vedem în curând prăbușirea ordinii mondiale unipolare conduse de SUA și trecerea la o ordine mondială multipolară.

    Din păcate, majoritatea oamenilor habar nu au ce se întâmplă cu adevărat atunci când ordinea mondială se schimbă, darămite cum să se pregătească...

    Criza viitoare va fi mult mai rea, mult mai lungă și foarte diferită de ceea ce am văzut de la al Doilea Război Mondial.

    RăspundețiȘtergere
  22. Doamne, ce ma bucur ca existați! Ca ani de zile, ați experientat, căzut, ridicat, citit, învățat, ca ati primit norocul dumnezeiesc de a percepe aproape Adevărul. Va mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
  23. Sunt perfect de accord cu dumneavoastra in proportie de 90% in ceea ce proveste cele 2 postari legate de profesori si medici. Fix asta discutam cu colegii, cunostintele si prietenii mei, saptamana aceasta. Singura solutie e e reforma de la radacina si pus in picioare un sistem cu criterii de performanta, care sa fie, desigur, de bun simt.Nu trebuie neaparat folosite criteriile dummeavoastra sau ale mele despre care discutam cu apropiatii mei, insa niste experti reali din aceste domenii(eu refuz sa cred ca nu ii avem) le pot stabili. Problema e cine si cum le aplica? Spunea un domn doctor ca discutati din perspecriva manageriala. De accord. Dar probabil o faceti din crefinta pe care o am si eu si anume aceea conform careia statul si fiecare sistem din el de asta are nevoie, de un manager competent, pentru a putea functiona optimal.

    RăspundețiȘtergere
  24. O constatare corecta a starii actuale a sistemelor esentiale care ar trebui sa asigure buna functionare a societatii dar din pacate, o analiza superficiala a cauzelor care au dus aici. Asta e ce am putut constata citind cu mare atentie articolul de astazi.

    Las la o parte cauza reala a grevei din invatamant si eventuala legatura a grevei cu idiotenia numita “rotativa”, pentru simplul motiv ca nici greva, nici “rotativa”, n-au cum conduce la ceva bun pentru nimeni, deci, din punctul de vedere al mersului societatii, ambele actiuni sunt total lipsite de sens.

    1- INVATAMANTULl.


    Greva, are ca obiectiv majorarea drepturilor salariale ale personalului din sistem. Ok, insa mentinerea nivelului actual al salarizarii, micsorarea lui sau marirea, n-au si, nici n-au cum avea vreun efect asupra scopului urmarit de existenta sistemului de invatamant! Sistemul de invatamant a fost facut praf imediat dupa 1990, prin schimbarea radicala a programelor de invatamant, prin introducerea cretinismului numit “manuale alternative” si prin desfiintarea efectiva a invatamantului profesional. In mod constient sau poate doar din crunta prostie, insesi principiile educatiei si invatamantului, au fost pervertite, efectele nocive putand fi previzibile inca de la inceputul anului 1990.


    Nimeni n-avea cum spera sa obtina performanta in invatamant, in conditiile in care controlul asupra programei scolare si asupra continutului manualelor scolare, a fost scos de sub tutela Academiei Romane si a fost pasat unor trogloditi numiti in mod injust “politicieni”!


    Cum naiba sa obtii vreun rezultat bun, cand elaborarea manualului de chimie de clasa a opta, de exemplu, a fost facuta de o profesoara de desen tehnic de la un liceu obscur din Galati, la istorie s-a introdus studierea “personulitatii” Andreea Esca, cand insesi notiunile de bine si rau general au fost schimbate, astfel incat sa se potriveasca unei propagande politice, meschine si distructive?


    Cat de naivi, ca sa nu zic de-a dreptul idioti, pot fi cei care isi imagineaza ca performanta in invatamant poate fi obtinuta prin renuntarea la componenta educativa a procesului? Pentru ca logic si rational, despre ce educatie mai poate fi vorba atunci cand elevii au mai multe drepturi legale decat cei chemati sa-i educe, cand a-i invata pe copii respectul, decenta si bunul simt, a ajuns sa fie considerat subversiv, violent sau de-a dreptul infractional? Despre ce performanta in educatie si invatamant mai poate fi vorba, cand orice forma de sanctionare a elevului a fost efectiv scoasa in afara legii iar micile recompense date lui cand dovedeste ca merita, au ajuns la nivel derizoriu?


    Vine copilul duhnind a alcool si inarmat cu satarul la scoala, ca sa-l decapiteze pe invatatorul lui, care i-a facut observatie ca e mitocan in clasa? Ok, imediat chemam militia si-i facem dosar penal lui tac’su puradelului, pentru asta. Apoi dam un comunicat de presa prin care deplangem situatia nenorocita a bietului copil nevinovat, victima a barbarismului si lipsei de grija a parintilor lui! Daca tac-su sau ma-sa copilului, inainte de a-l trimite la scoala, ii verificau ghiozdanul si-i trageau acestuia o urecheala sau o pereche de palme (meritate!), sau ii interziceau accesul la ceva drag lui ca pedeapsa si chestiile astea se aflau in afara casei, parintii erau condamnati pentru violente contra minorului, pentru deteriorarea echilibrului lui psihic, etc!



    RăspundețiȘtergere

  25. Daca la nivel politic s-a decis ca un copil are notiunile de bine si rau, capacitatea de a intelege efectele actiunilor lui, constiinta perfect formata si detine bazele educatiei dincolo de esenta lor, inca de cand iese din pantecul ma-sii, atunci asa e si normal, sistemul educational pe baza de pedepse si recompense, a devenit desuet si chiar nociv! Daca parintele sau educatorul ii trage o palma la cur copilului obraznic sau ii confisca telefonul mobil /jucaria preferata copilului care e total dezinteresat de ce i se spune/preda, se cheama cruzime impotriva minoruluii si in extremis, copilul e trimis la psiholog pentru “remedierea traumelor suferite” iar parintele sau educatorul, la bulau sau la fisc ca sa plateasca o amenda cat China, ca au maltratat “bietul ingeras”!


    Sigur, sistemul de pedepse si recompese nu a disparut! Doar s-a schimbat un pic: pe baza principiului “bate seaua ca sa priceapa calul”, copilul e recompensat prin lasarea permanenta de capul lui iar pentru faptele rele ale copilului, sunt pedepsiti educatorii lui, atat cei din familie, cat si cei din clasa! Ca un parinte sau un educator sa faca vreun fel de presiuni asupra unui copil ca acesta sa invete ceva, indiferent ce, e abominabil, salbatic si distructiv si devine imperios necesara interventia militiei pentru educarea... educatorilor! Copilul, nu! E tabu si pe el, nu-l atinge nici militia... inca. Mai tarziu, cand copilul devine major da, intervine militia si impotriva lui si e de inteles ca de vina vor fi tot parintii/educatorii, ca nu si-au facut treaba cum se casdea, lasand sa se dezvolte un astfel de element anti-social!


    In treacat fie spus, militia a devenit esenta societatii noastre: ea se ocupa de educatie, ea se ocupa de apararea sanatatii cetatenilor, ea se ocupa de droguri, ea se ocupa de apararea libertatilor si drepturilor fundamentale ale cetatenilor, ea se ocupa de... tot ce exista sau va exista pe lumea asta! E singura institutie care are dreptul legal de a sanctiona! Nu vrei sa te vaccinezi si sa porti masca, singur fiind pe strada, in scopul de a-ti fi aparata sanatatea? Vine militia in grup si-ti sparge capul sau iti rupe oasele cu pulanul sau maturand strada cu tine, pana-ti vine mintea la cap si accepti sa-ti fie aparata sanatatea! Refuzi sa-ti exerciti dreptul fundamental la a tacea sau pe cel tot fundamental de a accepta sa fi calcat in picioare de autoritati? Vine imediat trupa de militieni si dupa ce te “educa” pana te umple de sange, te si baga la bulau pe vreo 50 de ani, sa te inveti minte si data viitoare sa-ti exerciti drepturile fundamentale! A facut ceva rau copilul tau? Nu-i bai, vine trupa de militieni si il educa batandu-te pe tine de te vor lua dracii! Ti-a intrat ursul in curte si ti-a mancat 3 gaini si soacra? Militia e solutia! Vine, il anesteziaza pe urs si-l muta in apropierea altora, care inca au si gaini si soacre iar pe tine te amendeaza ca ai asmutit cainele pe urs si ai aruncat cu petre dupa el. Daca ai mai aruncat spre dihanie si 3 petarde ramase de la Craciun, e clar, esti detinator fara drept de materiale explozive si la bulau cu tine. Case solved! Oare ce ne-am face noi societatea, fara militie?

    RăspundețiȘtergere
  26. Revenind la invatamant (total lipsit azi de componenta educationala): multi zic ca sa-i ia naiba pe profesori, ca castiga destul, toti dand meditatii! Realitatea e ca nu toti dau meditatii, unii pentru ca nu stiu ce-ar fi nevoie, nici pentru ei, iar altii, pentru ca materiile lor, nu prezinta vreun interes pentru cineva. Cei care dau meditatii, sunt cei care suplinesc prin activitatea lor din afara scolii, exact tarele sistemului si ar trebui felicitati si respectati pentru ceea ce fac! Parcurgand timp de 12 ani programa scolara obligatorie, absolventii devin niste majori care stiu sa scrie si sa citeasca dar incapabili sa inteleaga ceva din ce e in jurul lor, fie ca e ceva scris, fie ca e vorba de viata in general. Absolventii astia, pierd 12 ani in scoala, doar pentru a constata la sfarsit (daca sunt capabili si de constatarea asta amara), ca nu stiu nimic si ca n-au nici un fel de competenta, in nimic, orizontul viitorului lor, oprindu-se la parcurgerea cu bine a zilei curente.


    Scolile profesionale au ajuns mai rare si mai putine decat cocotierii in Baragan iar facultatile, au cu totul alte exigente fata de cele din invatamantul preuniversitar, exigente carora un absolvent obisnuit de liceu, n-are cum sa le faca fata daca nu a trecut printr-un amplu proces de meditatii. Sigur, si invatamantul universitar e aproape varza, cu rare dar notabile exceptii, tot din cauza sistemului de invatamant complet cretin, care a fost “elaborat” de zecile de “politicieni” care au ocupat scurte perioade de timp scaunul de ministru al educatiei si invatamantului (fara educatie, de fapt), considerand ca e obligatorie reformarea sistemului. Sigur, din hoarda ministrilor care au ajuns sefi peste invatamant, au facut parte si cativa profesori universitari, cert buni in domeniile lor de activitate dar care, din motive obiective, n-au facut decat sa contribuie la distrugerea sistemului, prin “reformele” lor! Fie ca au fost fortati sa se alinieze politicii dictate de partidul care i-a pus acolo, fie pentru ca un profesor universitar, indiferent de cat de bun si competent ar fi el in domeniul lui, n-are cum intelege pe deplin exigentele invatamantului preuniversitar, care pana la urma, este baza EDUCATIEI si invatamantului.


    Sunt perfect de acord cu D.D. ca marirea nediscriminatorie a salariilor cadrelor didactice, fara ca la baza maririi sa stea performanta reala a acestora, nu rezolva nimic, ba dimpotriva, ar contribui la mentinerea sistemului actual, total distructiv pentru copii!

    RăspundețiȘtergere
  27. Din fericire, solutii exista. Din nefericire, ele nu vor fi aplicate, cel putin nu intr-un viitor previzibil. E necesara regandirea intregului sistem, incepand cu reintroducerea componentei educationale in procesul de invatamant, cu stabilirea unor metode de predare care sa includa atat masuri de sanctiune, cat se de recompensare, pe de-o parte pentru elevi si pe de alta, pentru cadrele didactice. Trebuie inteles ca masurile sanctionatorii sau cele recompensatorii, nu trebuie si nici n-au cum fi standardizate si ca e necesara stabilirea unor limite in care acestea sa poata fi luate, aplicarea concreta a acestor masuri, ramanand la latitudinea educatorilor, ei fiind singurii care cunosc efectiv pe fiecare dintre elevii lor! E imperios necesar sa se procedeze la revizuirea programei scolare si a curriculei, daca e nevoie, pentru inceput, prin revenirea la cele de dinainte de 1989, cand invatamantul romanesc era cu adevarat performant, adaptarile necesare in acord cu evolutia sociala actuala, facandu-se “din mers”. In paralel, trebuie sa fie stabilite standarde minime, la cote inalte, pentru admiterea in nobila profesie de educator, respectul datorat acestora fiind consolidat legal si evident, stabilirea unei salarizari corespunzatoare atat importantei enorme a muncii lor, cat si performantelor pe care le obtin in procesul educativ si de invatamant. Invatamantul profesional ar trebui sa fie luat extrem de serios in consideratie si reorganizat, astfel incat sa devina eficient, recompensand substantial (prin scutiri de taxe sau altfel), societatile comerciale implicate in acest proces. In invatamantul universitar, ar trebui reinviata traditia cercetarii, revizuita procedura de acreditare a universitatilor, revizuite conditiile de infiintare a institutiilor de invatamant universitar si renuntarea TOTALA la organizarea universitatilor, pe baza principiilor aplicabile societatilor comerciale! Cand prin lege s-a stabilit ca OSIM este o institutie de stat cu regim de societate comerciala, al carei scop principal e sa aduca fonduri la buget, s-a dus naibii ideea de fructificare a inventivitatii si inovativitatii romanului! Cand trebuie sa platesti o basculanta de bani pentru serviciile OSIM in verificarea, inregistrarea si protectia unei inventii sau inovatii, rezultatul nu poate fi decat DESCURAJAREA cercetarii si a inventivitatii de orice tip si la orice nivel ori, universitatile tocmai prin cercetare materializata prin recunoasterea oficiala a rezultatelor cercetarilor, pot fi clasificate si evaluate! Cand un cadru didactic din invatamantul superior, pentru a avansa in cariera, este obligat sa publice periodic pe banii lui, articole, studii sau tratate, la costuri de multe ori prohibitive, e firesc ca la varful profesiei, NU vor ajunge cei mai buni ci, cei mai bogati financiar dintre ei! Ori, aceasta situatie ar putea fi usor remediata daca publicarea oricaror articole, studii sau tratate, elaborate INDIFERENT DE CINE, inclusiv de cadrele didactice din invatamantul superior, ar fi date in sarcina Academiei Romane si ar fi subventionate de la buget! Sigur, oricine ar putea in continuare, daca doreste, sa publice orice, pe propriile cheltuieli dar astfel, ar avea acces la publicare si cei care n-au posibilitatile financiare dar au cunostiinte extrem de valoroase de impartasit si, ar avea un castig enorm si societatea in ansamblul ei!


    Stiu ca muti ma considera nebun sau depasit de realitate, cand afirm ca profesorii romani, in marea lor majoritate, sunt cu mult superiori celor din strainatate si ca sistemul educativ si de invatamant paralel, cel inca existent prin metoda meditatiilor particulare este SINGURUL care inca mai mentine superioritatea romaniei in domeniu, fata de oricine altcineva!

    RăspundețiȘtergere
  28. MIT, Universitatea Lomonosov, Sorbonna, Universitatea Humboldt, Harvard, de exemplu, sunt prestigioase, respectate, recunoscute pe plan mondial si extrem de performante, nu pentru ca ar fi ele cu stea in frunte ci, pentru ca acolo, s-a inteles (si aplicat), ca performanta stiintifica nu poate fi obtinuta decat prin cercetare, prin stimularea inovatiei si prin recompensarea exceptionala a varfurilor din domeniile lor de activitate, care au rolul de formatori ai specialistilor viitori. Acolo, studentul este privit ca o investitie in viitorul omenirii, nu ca o sursa temporara de castig pentru consiliile de administratie ale universitatilor sau pentru golanii care conduc statele! Scopul profesorului de acolo, NU este cel de a semna un stat de plata gras, la sfarsitul lunii ci, acela de a-si transmite totalitatea conostiintelor catre fiecare student pe care-l are si de a-l stimula pe fiecare student, sa-si dezvolte pasiunea pentru domeniul ales, sa-i inteleaga rolul si importanta si sa-si aduca propria contributie la progresul global! Si acolo, chiar si in universitati, functioneaza din plin, sistemul de sanctiuni si recompense, fara sa mai zica nimeni ca sanctionarea elevului/studentului de catre educator, e de caca si necesita interventia psihologului pentru pupil si pe cea a militiei, pentru dascal!


    Deci, solutii exista si la noi! Dar pentru a le gasi, trebuie sa incepem sa gandim cu propriile capatani, sa renuntam la a mai maimutari “adaptand”, “exemplele” altora si sa ne respectam noi insine, ca natie!


    Moisil, Brancusi, Poenaru, Carafoli, Gogu Constantinescu, Coanda, Vuia, Persu, Aslan si mii de altii, ROMANI, n-au ajuns in patrimoniul mondial al “parintilor” civilizatiei, injurandu-si neamul din care s-au tras, nici plagiind, nici maimutarind pe altii, nici vanand castigurile materiale, nici avand in vedere ziua prezenta sau un orizont al viitorului, intins pana la ziua urmatoare. Chiar daca multi dintre ei, au ales sa-si desavarseasca opera in pripegie, n-au facut-o de sila sau din rusinea propriilor radacini ci, din cauza “politicienilor” care si atunci, ca si acum, n-au inteles nimic despre rolul lor in societate si care au confundat interesul colectiv cu cel strict personal, al lor. Inteligenta romaneasca, n-a plecat aiurea din dragul de straini si nici pentru vreun castig personal ci, pentru ca acolo, au gasit ceea ce aici le fusese refuzat: respectul si posibilitatile de a-si materializa visurile. Si toti, fara exceptie, s-au intors acasa, aici, cu mare drag si cu respect pentru poporul din mijlocul caruia s-au ridicat. Iar cand nu s-au putut intoarce, au lasat urme ale durerii lor cauzate de aceasta neputinta.


    Si Romania, mai are multi, extrem de multi ca ei, poate chiar mai buni ca ei! Dar cine sa-i vada, cine sa-i descopere, cine sa le accepte sa-si arate adevarata valoare, cine sa-i sprijine? Pulanul militianului, amenda fiscala, taxele enorme pe munca, onorariile aberante cerute de OSIM, oricum am lua-o, n-au cum reprezenta vectori ai dezvoltarii unei societati...

    RăspundețiȘtergere
  29. Poate ca ar fi cazul ca decidentii sa inteleaga ca nu totul poate sau trebuie sa fie inclus in Codul Fiscal sau in cel penal. Ca sunt unele activitati, multe, care trebuie sa fie, daca nu sprijinite si finantate de stat, macar lasate libere, tot in folosul statului si al cetatenilor! EDUCATIA – INVATAMANTUL – CERCETAREA – SANATATEA. Astia sunt cei 4 piloni pe care se sprijina intreaga societate, orice societate. Numai de aici poate veni si pacea, si bunastarea generala si intelegerea si progresul.
    - Un om educat, nu injura, nu cauta nod in papura si nici nu da cu parul. O societate educata, e cel mai bun promotor al pacii si intelegerii si cel mai bun teren din care poate rasari viitorul.
    - Un om invatat, nu arata defectele cu degetul ci incearca sa le transforme in calitati. Nu critica, repara. Un om invatat, nu se lasa infrant de probleme ci, le rezolva. Un om educat si invatat, cunoaste, respecta si invata din trecut, traieste din plin prezentul bucurandu-se de el si viseaza, incercand sa si-l programeze, viitorul. O societate invatata, e o societate de nainfrant, pentru ca stie ce sa faca sau gaseste resursele de a face ce trebuie, in orice situatie. E inteleapta, avand in vedere trecutul, invatand din prezent si pregatindu-si viitorul, prevede si se adapteaza la tot ce nu-i sta in putere sa-si adapteze si isi are viitorul asigurat.
    - Un cercetator, se pregateste pe sine si-i pregateste si pe ceilalti, pentru intelegerea si acceptarea facila a necunoscutului, rezolva probleme fundamentale, inainte ca ele sa apara si extinde, uneori la limitele superioare, mereu mobile, cunostiintele colective. Descopera, explica si merge inainte, tragandu-i dupa el pe toti din societate, spre viitorul pregatit de invatatii dintre care si el face parte.
    - Un om sanatos, este un om liber de a-si canaliza gandurile spre propria educatie, propria invatatura, spre cercetare, spre binele celorlalti, alaturi de al sau, nefiind fortat de boala, sa-si planga de mila si sa se concentreze doar asupra propriei dureri. O societate sanatoasa, e o societate libera sa-si fixeze tinte viitoare si sa mearga inainte, fara grija esecurilor determinate de propria-i neputinta.

    RăspundețiȘtergere
  30. 1- SANATATEA


    Pentru a-l eradica, raul trebuie combatut de la radacini, nu e suficienta observarea efectelor. In sanatate, radacina s-a nascut in momentul in care s-a dorit privatizarea sistemului. Privatizarea asta, s-a dorit a fi o copie adaptata a sistemului de sanatate american, unul bazat exclusiv pe principiul societatilor comerciale, care isi desfasoara activitatea in scopul obtinerii de profit. Problema a aparut in momentul in care idiotii care si-au propus asta, au aflat ca Romania, este STAT SOCIAL, conform art.1 alin (3) din Constitutie si ca statul n-are cum asigura dreptul la propria sanatate al cetateanului, in conditiile unui sistem sanitar privat!


    Astfel, din neputinta legala a reprezentantilor statului care voiau sa-si privatizeze sistemul de sanatate, a aparut un hibrid complet disfunctional, care este de fapt, actualul sistem de sanatate din Romania.


    - S-a stabilit ca la sistemul de sanatate, n-au acces decat cetatenii romani care cotizeaza lunar la fondul de sanatate si, urgentele medicale, indiferent de existenta sau inexistenta cotizatiei. In fapt, asta a fost primul pas, care negand prevederile constitutionale, a realizat privatizarea sistemului medical. Diferenta fata de privatizarea efectiva, e ca actionarul unic al societatii comerciale “Sanatatea romana”, e statul roman, nu vreun particular. A fost momentul care a marcat inceperea degradarii starii de sanatate a poporului roman.
    - S-a admis infiintarea societatilor comerciale private, care sa furnizeze servicii medicale. Teoretic, asta n-ar fi fost deloc ceva rau si existenta unor unitati private de excelenta, orientate spre individ, care sa asigure bolnavului conditii extraordinare, ar fi fost un castig pentru societate! Bun, ca acolo n-ar fi avut acces decat cei potenti financiar, e o realitate insa, aceia care apelau la serviciile acestor societati comerciale, ar fi degrevat sistemul public de sanatate, astfel incat si sociatatea ar fi avut de castigat, chiar daca indirect! Problema insa, este ca personalul medical autorizat, are dreptul de a-si oferi serviciile, atat in sistemul de stat, cat si in cel privat, simultan! Asa, s-a ajuns in situatia in care un medic foarte bun profesional, sa lucreze simultan, atat intr-un spital de stat, in 3 societati private de specialitate, cat si in propriul cabinet privat! Cert si previzibil, actul medical, din cauze obiective, a avut de suferit pe toate palierele, pentru ca desi medicul respectiv a ajuns sa castige enorm, el nu mai are capacitatea FIZICA sa faca fata la toate solicitarile cerute! Pe de alta parte, omul, prin natura lui, are tendinta de a merge acolo unde-i e mai bine si medicul, om si el, ajunge, in scopul obtinerii de avantaje personale (bani), sa-si trimita pacientul de la spitalul de stat, la spitalul privat X, unde tot el il preia pentru evaluare si testare, mai departe trimitandu-l la cabinetul lui privat, unde pe pacientul ala, il trateaza! Pentru medic, e un castig financiar triplu, pentru o manopera unica de fapt dar impartita in segmente, in timp ce pentru pacient este un chin prelungit total aiurea, cu efecte de multe ori, letale!
    - Apartenenta romaniei la UE si obedienta absolut gretoasa (dar interesata) a factorilor de decizie de la noi, au facut ca anumite proceduri medicale, sa nu fie autorizate a fi executate in tara noastra, desi avem specialisti de varf, cat si echipamentele necesare in domeniile respective! S-a ajuns in situatia aberanta, in care Romania participa cu organe transplantabile la banca europeana de organe dar noi, nu beneficem de ele, dirijarea fiind ordonata de la nivelul UE! Si in conditiile astea, e de inteles, pentru ca e firesc ca necesitatile de organe transplantabile sa fie mai mare in tarile cu populatii mult mai mari ca a noastra! Problema e ca in felul asta, organele recoltate din Romania, nu vor salva pacienti romani, decat in cazurile extreme, cum ar fi “pilosii”, cazurile foarte mediatizate sau cei cu putere de decizie in statul roman, cetateanul roman care nu face parte din categoriile astea, putand muri linistit!

    RăspundețiȘtergere
  31. Solutii? Sigur exista! Dar asta ar presupune sa avem o clasa conducatoare a statului, constienta si inteligenta, ceea ce e departe de a fi cazul! Asta fiind situatia, fara rezerve, ii dau dreptate lui DD, care zice ca am ajuns intr-un unghi fara iesire: solutiile unei probleme, apar cand vrei sa le gasesti, nu cand negi existenta problemei, cum e cazul in Romania!

    In concluzie, tratarea de catre factorii de decizie, absolut incompetenti pe toate planurile, a sistemelor esentiale ale societatii, doar ca surse directe de bani, a dus si duce la dezastru sigur. Invatamantul produce bani in timp, prin formarea ca oameni si profesionisti a cetatenilor ordinari, nu prin comercializarea unor produse (cursuri scolare), catre clienti (elevi/studenti)!

    Sistemul de sanatate, produce bani in timp, prin mentinerea starii de functionare corecta si prin prelungirea vietii oamenilor, nu prin vanzarea unor produse si servicii catre niste clienti!

    Cand la nivelul decizional se va intelege ca sistemul de educatie, invatamant si cercetare, sistemul de sanatate si sistemul de justitie, NU AU ROLUL SI MENIREA DE A FI PROFITABILE FINANCIAR si nici DE A PRODUCE BANI, ca managementul acestor sisteme este de o cu totul alta factura si NU de tip economic si ca aceste sisteme au nevoie de investitii IN ELE, nu de a fi mulse pentru profit, abia atunci se va fi facut primul pas in vederea insanatosirii societatii, sub toate aspectele!

    Si mai mult ca orice, toate cele trei sisteme esentiale bunei functionari sociale, trebuie urgent sa fie degrevate de orice amestec al politicului in functionarea lor. Aceste sisteme, nu sunt concepute a avea rol de mase de manevra si nici nu trebuie sa fie lasate sa mai fie folosite asa, in folosul personal al unor grupuri de interese, fie ele politice sau financiare!

    Stiu, dintre putinii care-mi vor citi randurile de mai sus, majoritatea imi va adresa injuraturi si ma vor considera comunist, putinist, etc, pentru ca vad in revenirea la programa si la sistemul de invatamant de dinainte de 1989, una dintre solutii. Le voi raspunde atat: ati distrus sau ati asistat pasivi la distrugerea a tot ce s-a putut din ce a realizat epoca Ceausescu, pentru ca a fost edificat de un dictator, de un comunist, de un neom, uitand ca cele ce-au fost distruse, au fost ridicate de voi, de parintii si bunicii vostri. Dupa ce-ati distrus invatamantul, sanatatea, cercetarea, justitia, industriile si agricultura “comuniste”, in scopul adoptarii pe baza “exemplului X” occidental, a sistemelor de aiurea, unde am ajuns cu totii astazi? Nu mai avem nici unul dintre sistemele distruse, in stare de functionare, nu mai avem nici libertate nationala, nici suveranitate! Romania, NU trebuie sa caute sau sa adopte exemplele paguboase ale altora ci trebuie sa-si faureasca propria cale, in propriul fel, pentru a putea exista in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  32. Aprob pozitiv, dar și confirm :-)
    În ultimii 27 de ani am condus 3 afaceri în care angajații (între 10 și 50 persoane) au fost/sunt plătiți proporțional cu munca depusă. Totul a mers foarte bine. Uneori, poate fi dificil să găsești indicatorii prin care să cuantifici efortul angajatului. Dar niciodată nu e imposibil.
    Felicitări!

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)